اثر هشت هفته تمرینات هوازی و رژیم غذایی مختلف بر سطح هورمونی و تغییرات هیستوپاتولوژیکی بافت تیروئید موش های صحرایی نر چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

چاقی ممکن است با اختلالات غده تیرویید مرتبط باشد. از طرفی برخی درمان ها مانند اصلاح رژیم غذایی و فعالیت بدنی ممکن است بر کاهش چاقی اثربخش باشند. این مطالعه به منظور تعیین اثر هشت هفته تمرینات هوازی و رژیم غذایی مختلف بر سطح هورمونی و تغییرات هیستوپاتولوژیکی بافت تیرویید موش های صحرایی نر چاق انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه تجربی روی 25 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار سه هفته ای انجام شد. در ابتدا برای القاء چاقی 50 سر موش صحرایی به مدت 12 هفته در معرض رژیم غذایی پرچرب شامل 40 درصد چربی، 40درصد پروتیین و 20 درصد کربوهیدرات قرار گرفتند. پس از آن بر اساس شاخص لی، 25 موش صحرایی به صورت تصادفی در پنج گروه 5 تایی شامل کنترل سالم، چاق+ رژیم پرچرب، چاق+ رژیم معمولی، چاق+ رژیم پرچرب+هوازی، چاق +رژیم معمولی+ هوازی تقسیم شدند. بعد از القاء چاقی، به 2 گروه رژیم غذایی استاندارد شامل 20 درصد چربی، 10درصد پروتیین و 70 درصد کربوهیدرات داده شد. تمرینات هوازی 30 دقیقه در روز، 8 متر بر دقیقه طی 5 روز در هفته به مدت 8 هفته بر روی تردمیل جوندگان انجام شد. پس از بیهوشی، کالبد شکافی انجام و بافت تیرویید برای مطالعات هیستوپاتولوژیک و 5 میلی لیتر خون برای تعیین سطح TSH، T3 و T4 به وسیله کیت رادیوایمونواسی به آزمایشگاه ارسال شدند.

یافته ها

مقادیر سرمی هورمون TSH در گروه های دریافت کننده رژیم پرچرب نسبت به گروه کنترل و رژیم معمولی با و بدون فعالیت هوازی افزایش آماری غیرمعنی داری داشت. مقادیر هورمون T3 گروه دریافت کننده رژیم معمولی به همراه فعالیت هوازی نسب به گروه های کنترل، رژیم پرچرب و رژیم پرچرب به همراه فعالیت هوازی به صورت معنی داری کمتر بود (P<0.05). از طرفی هورمون T4 در همه گروه های چاقی نسبت به گروه کنترل افزایش آماری معنی دار داشت (P<0.05) و تنها در گروه دریافت کننده رژیم معمولی به همراه فعالیت هوازی این مقادیر در سطح گروه کنترل بود. تغییرات زیادی در سلول های فولیکولار، پارافولیکولار و فولیکول بافت تیرویید در گروه چاقی ادامه دهنده رژیم پرچرب به دست آمد. این تغییرات در گروه های تغییر رژیم غذایی به سمت رژیم معمولی به تنهایی و همراه با فعالیت هوازی کاهش چشمگیری داشت (P<0.05).

نتیجه گیری

القاء چاقی موجب تغییرات ساختاری و بیوشیمیایی قابل توجه در تیرویید شد و ترکیب اصلاح رژیم غذایی به همراه فعالیت هوازی برای بهبود این تغییرات، موثرتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2648880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!