طراحی مدل پایداری کسب وکار در صنعت خودرو ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه پایداری به عنوان نوعی الزام برای کسب وکارها تلقی می شود. سازمان ها برای تداوم فعالیت شان در محیط پویا و پیچیده تجاری کنونی نیازمند داشتن مدلی مناسب هستند. بر این اساس در پژوهش حاضر به طراحی مدل پایداری کسب وکار در صنعت خودرو ایران پرداخته می شود.

روش شناسی: 

پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعه ای، از لحاظ ماهیت، اکتشافی و از لحاظ نوع داده ها یک پژوهش آمیخته است. الگوی مفهومی پایداری کسب وکار در بخش کیفی با استفاده از روش فراترکیب شناسایی شد. الگوی پژوهش در بخش کمی توسط داده های پرسشنامه با مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مقالات و گزارش های پژوهشی پایگاه های علمی معتبر در بازه زمانی 2002 تا2021 و 1390 تا 1400 بود. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی شامل کارشناسان و خبرگان صنعت خودرو ایران بود و تعداد 255 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های کیفی با استفاده از الگوی هفت مرحله ای سندلووسکی و بارسو و داده های کمی در نرم افزار لیزرل و با تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.  

یافته ها

بر اساس تحلیل داده ها، ابعاد اصلی پایداری کسب وکار در سه مقوله زیست محیطی (با 6 مفهوم و 40 کد)، اجتماعی (با 8 مفهوم و 45 کد) و اقتصادی (با 3 مفهوم و 19 کد) دسته بندی شدند. همچنین، یافته های کمی حاصل از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم نشان داد که بارهای عاملی تمامی متغیرهای مدل و مقدار معناداری آنها  بیشتر از سطح قابل قبول است.

نتیجه گیری

دستیابی به پایداری کسب وکار در صنعت خودرو مستلزم توجه به سه مقوله اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی است. مدیران صنعت خودروسازی می توانند راهبردهای  پایداری کسب و کار را با تمرکز بر شاخص های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تدوین و اجرا نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p2648986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!