بررسی برخی عوامل موثر بر بهداشت روان از منظر قرآن کریم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 از وظایف زندگی هر جامعه، حفظ بهداشت روانی آن می باشد."روان" واژه ای فارسی است که بعنوان نفس یا روح در قرآن از آن نام برده میشود. همانند جسم، روح نیز بیماری و سلامتی خاص خود را دارد. لذا دین مبین اسلام دستورالعمل هایی وضع نموده تا با رعایت این اصول، بتوان بهداشت روانی را تامین کرد.

مواد و روش ها

 مطالعه حاضر به روش مروری انجام شد. روند جستجو بصورت کتابخانه ای در آیات قران و کتب دینی و  الکترونیکی با کلید واژه های: بهداشت روان، سلامت روح، بهداشت جسم، سلامت معنوی، دین و سلامت، انسان مومن، در منابع فارسی و کلیدواژه های Mental health، health spiritual، physical health، spiritual، religion and health، Faith human؛ در منابع لاتین در پایگاه های اطلاعاتی SID،Google scholar، Iranmedex، Magiran صورت گرفت.

یافته ها

 دین اسلام در تعالیم خود، به رعایت سلامت بهداشت روح تاکید زیادی داشته و بر این اساس دستورات زیادی را جهت نیل به این اهداف ارایه نموده است. افراد با توکل به خدا همچنین برخورداری از  ایمان قوی، میتوانند تعادلی میان تقابلات بیرونی و درونی برقرار کنند تا به مقصود خود که همان خوشبختی و قرب خدا است نایل آیند.

نتیجه گیری

 انسان مومن، از شیء دیگری از قبیل فقر، تنگدستی، بیماری، مرگ نمی هراسد؛ برای مسایل دنیوی و رنجش های زودگذر پریشان حال نمیشود. مومن واقعی، خشمش در راستای خشم خداست؛ هیچ اندوهی بر وی چیره نمیگردد زیرا یقین دارد که هیچ مصیبت به او نمیرسد مگر آنچه از جانب پروردگار برایش مقدر شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2649001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!