فرایند طراحی مسکن روستایی در بازسازی پس از زلزله عوامل موثر بر شرایط حین و پس از بحران نمونه پشتیبان: روستای گوفل پس از زلزله 1369 منجیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مسکن از جمله عناصری با آسیب پذیری بالا در برابر زلزله است. فرایند بازسازی پس از زلزله نیازمند دانش کافی از بستر آسیب دیده میباشد که از تعامل برنامه ریزان و بازماندگان بدست میآید. فشار زمان و تنگناهای سیاسی و اقتصادی، فرایند طراحی مسکن پس از زلزله را از زمان غیربحران متفاوت میکند. لذا نمیتوان از الگوهای متعارف فرایند طراحی در بستر آسیب دیده بهره برد. نگرشهای محصولگرا با هدف ساخت سریع، پاسخ به نیازهای بازماندگان را قربانی روند خطی از پیش تعیین شده بازسازی مینماید. روندی که بخش غیرکالبدی شکلگیری خانه را ه فراموشی میسپارد. این پژوهش، فرایند طراحی مسکن روستایی در بازسازی، را با دوره های زمانی همبسته آن بررسی میکند. در تطبیق دو حوزه فرایند طراحی و بازسازی، مشارکت بازماندگان تاثیر بسزایی در طراحی مسکن دارد. در این تحقیق با رویکرد کیفی، نمونه پشتیبان، از میان روستاهای بازسازی شده پس از زلزله 1369 منجیل انتخاب شده است. بازبینی فرایند طراحی بازسازی مسکن در این زلزله با توجه به گذشت زمان طولانی از وقوع آن، دوره های مربوط به تصمیمگیری طراحی، ساخت و اجرای طرحها، بهره برداری و ایجاد تغییرات محتمل توسط کاربران در طرحها را دربردارد. نتایج پژوهش در گذار از دوران رسمی بازسازی تا زمان بهره برداری، بازه هایی را معرفی مینماید که به واسطه ایجاد تغییرات در روند بازسازی ایجاد شده اند. گذار از این بازه ها به مثابه شوکی میتوانند اتصال دوره ها را متزلزل نماید. تزلزلی که با عواملی از جمله، اعتماد در جامعه، میزان هماهنگی اقشار مختلف و سازمان یافتگی ذینفعان کنترل میشود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2649067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!