عوامل موثر بر مدل ارتقاء سواد ریسک های سلامت، ایمنی و محیط زیست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 هدف تحقیق عوامل موثر بر مدل ارتقاء سواد ریسک های سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) است. سازمان ها بدون کارکنان سالم و ایمن نمی توانند کار کنند. سواد سلامت به این موضوع پرداخته است که آیا فرد با الزامات پیچیده ارتقاء و حفظ سلامت در جامعه مدرن همخوانی دارد یا خیر.

روش کار

 محقق با به کارگیری رویکرد مرور نظام مند و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافته های محققین قبلی دست زده و با انجام گام های 7گانه روش ساندلوسکی و باروسو، به شناسایی عوامل موثر پرداخته است. از بین 556 مقاله، 55 مقاله بر اساس روش CASP انتخاب شد همچنین روایی تحلیل با مقدار ضریب کاپا 0.711 تایید گردید. در این زمینه به منظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت، از روش رونوشت استفاده گردید که مقدار آن برای شاخص های شناسایی شده در سطح توافق عالی شناسایی شد. نتایج حاصل از تحلیل داده های گردآوری شده در نرم افزار MAXQDA منتج به شناسایی 84 کد اولیه در 16 مقوله در 5 بعد شد.

یافته ها

 درنهایت ابعاد 5گانه برنامه ریزی، مفاهیم توسعه سواد، اجرایی سازی آموزش، ارزیابی و بازنگری به عنوان ابعاد تاثیرگذار بر روی سواد ریسک های سلامت، ایمنی و محیط زیست شناسایی شد.

نتیجه گیری

سازمان ها می توانند با تمرکز بر روی این عوامل در راستای ارتقا سواد ریسک های HSE به عنوان یکی از عوامل پیشگیرانه و بهبوددهنده تصمیم گیری در میان کارکنان خود اقدام نمایند. آنچه می توان از مقوله ها و ابعاد برداشت نمود، عدم امکان ارتقا متوازن و متناسب سواد ریسک های HSE در یک سازمان توسط یک فرد و یک بخش و حتی خود سازمان به تنهایی است. ارتقا سواد ریسک های HSE درگرو توجه و مساعدت عوامل فرا سازمانی، سازمانی و فردی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2649291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!