بررسی تاثیر تجویز ویتامین C پروفیلاکتیک بر روی کنترل درد بیماران پس از جراحی کله سیستکتومی لاپاروسکوپیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و بیان مسیله:

 دردهای حاد بعد از اعمال جراحی مخصوصا در 24 ساعت اول بعد از رفتن اثرات داروهای بیهوشی یکی از مهم ترین فاکتورهای بالابرنده نارضایتی بیماران از روند درمانی خود هستند. روش های دارویی و غیردارویی متنوعی برای کاهش. کنترل درد پس از جراحی در دست مطالعه هستند. یکی از موارد پیشنهاد شده در این مورد تزریق پروفیلاکتیک ویتامین C می باشد. در این مطالعه به تاثیر تزریق داخل وریدی تک دوز ویتامین C قبل از عمل بر کنترل درد در 24 ساعت اول پس از عمل در بیماران کاندید کله سیستکتومی لاپاروسکوپیک خواهیم پرداخت.

 ابزار و روش ها

این مطالعه به شکل یک مطالعه کارآزمایی بالینی طراحی شده است. براین اساس 86 بیمار وارد شده به مطالعه به طور تصادفی بین دو گروه شاهد و مورد مداخله تقسیم خواهند شد. گروه مورد مداخله 1 ساعت قبل از القای بیهوشی یک دوز تزریقی داخل وریدی شامل 1 گرم ویتامین C دریافت کرده و گروه شاهد نیز 1 دوز نرمال سالین با همان حجم به صورت داخل ریدی دریافت می کنند. شدت درد، تهوع و خارش بیماران هر دو گروه در بازه های زمانی بلافاصله بعد از عمل، 2 ساعت بعد از عمل، 6 ساعت بعد از عمل، 12 ساعت بعد از عمل و 24 ساع تبعد از عمل ارزیابی شده و مورد مقایسه قرار خواهد گرفت.

نتایج

بر اساس نتایج به دست آمده میزان درد بیماران هر دو گروه شاهد و مورد مداخله در هیچ یک از زمان های بررسی شده تفاوت آماری معنادار نداشتند. همچنین شدت تهوع و شدت خارش ارزیابی شده نیز در تمامی بازه های زمانی تفاوت آماری معناداری در بین دو گروه نداشتند.

بحث و نتیجه گیری

بر اساس نتایج به دست آمده ویتامین C تک دوز پروفیلاکتیک تاثیری بر روی کاهش درد بیماران در 24 ساعت اول پس از جراحی کوله سیستکتومی لاپاروسکوپیک نداشت. این موضوع می تواند ناشی از پایین بودن حجم نمونه در هر یک از گروه ها و یا سایر عوامل مخدوش کننده باشد. انجام مطالعات گسترده تر در این زمینه می تواند نتایج گسترده تری ارایه دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2649852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!