چالش های مدیریت تریاژ بیولوژیک در پاندمی کووید-19: موانع و راهکارها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تغییرات ماهوی اپیدمی کووید-19 در سراسر جهان و همه گیری آن، بارها مدیریت و پروتکل های تشخیصی و حتی درمانی را دستخوش تغییر نمود. منظور از تغییر مفهوم تریاژ در واقع تعدیل روند تریاژ عادی بیمارستانی به تریاژ خاکستری و دو لایه است. در این مطالعه به ارزیابی میدانی نقاط قوت و ضعف مدیریت و تریاژ بیماران کووید-19 و طراحی الگوی تریاژ بیولوژیک در یک بیمارستان منتخب نظامی پرداخته شده است.

روش ها

این تحقیق به لحاظ هدف از نوع توصیفی و به لحاظ روش، یک مطالعه کیفی است که با روش دلفی انجام شد. جامعه مورد مطالعه، متخصصین و نخبگان مرتبط با درمان کووید-19، شامل متخصصین طب اورژانس، عفونی، داخلی، ریه و بیهوشی و نیز کارشناسان و مدیران ارشد بیمارستانی در کمیته علمی کرونای دانشگاه بودند. نمونه گیری به روش هدفمند و با روش در دسترس انجام شد. با استفاده از بحث گروهی متمرکز، پانل های تخصصی و مصاحبه های کیفی نظرات افراد اخذ گردید. تحلیل نتایج دلفی در سه مرحله با آنالیز محتوی برای شناسایی موضوعات اصلی و استفاده از شاخص های توافق جمعی انجام گردید.

یافته ها

با برگزاری پانل خبرگان نتایح یافته های پژوهش در پانل های کیفی، نتایج در قالب سه مقوله ارایه شد. ابتدا نقاط ضعف و قوت پروتکل های موجود و ابلاغی وزارت بهداشت شناسایی شد. سپس راهکار های اجرایی برای بهبود و ارتقای پروتکل ترپاژ در بیمارستان توسط متخصصین در کمیته علمی کرونا ارایه و در نهایت الگوریتم اجرایی مورد توافق اکثریت خبرگان ارایه شد. جداسازی حداکثری بیماران از ابتدای ورود به واحد تریاژ خاکستری، استفاده از حداکثر ظرفیت اورژانس در پاندمی و بهره گیری از شیوه های هوم کر در جهت تسریع روند ترخیص بیماران بهبودیافته از مهمترین ویژگی های الگوریتم پیشنهادی است.

نتیجه گیری

آموزش مناسب و تداوم این آموزش ها بر اساس آخرین یافته ها، جداسازی کامل محوطه تریاژ تا بستری بیماران کووید-19، استفاده از سازه های مقاوم، توسعه تخت های پشتیبان در اورژانس و انجام مانور های آمادگی در پاندمی های بیولوژیک بر اساس یک الگوریتم منسجم حایز اهمیت ویژه ای است.

زبان:
فارسی
صفحات:
2006 تا 2015
لینک کوتاه:
magiran.com/p2650064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!