بررسی کارایی طرح شهید سلیمانی در خصوص کووید-19 از دیدگاه ارائه دهندگان خدمات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سال های اخیر بیماری کووید-19 مشکلات زیادی در حوزه سلامت ایجاد کرده است و ابتلا به این بیماری منجر به بستری، مرگ و ناتوانی عده زیادی از افراد شد. یکی از راه های کنترل این بیماری در ایران اجرای طرح شهید سلیمانی با هدف کاهش میزان بستری، مرگ و ناتوانی، حمایت از گروه های در معرض خطر است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر طرح شهید سلیمانی در کنترل بیماری کرونا انجام گرفت.

روش ها

مطالعه حاضر یک پژوهش کمی است. با توجه به هدف پژوهش در دسته تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح پژوهش در زمره پژوهش های مقطعی است که در بین سال های 1399 تا 1401 انجام گرفت. جامعه این مطالعه شامل کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی بخش کرونا در 5 قسمت شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکزی کشور بود که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای از بین آن ها 360 نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد است که روایی و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ برابر 0/88 تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و AMOS-20 انجام گرفت.

یافته ها

نتایج ضریب استاندارد و آماره t و نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد ارایه خدمات مراقبت های بهداشتی اولیه بر کنترل کرونا در ایران تاثیر مستقیم داشت.

نتیجه گیری

طرح شهید سلیمانی با مشارکت های مردمی و هماهنگی بین بخشی در حیطه های مراقبتی، حمایتی و نظارتی با انجام اقداماتی چون انجام واکسیناسیون، شناسایی زود هنگام بیماران، منجر به کاهش بستری، مرگ و میر و به طور کلی مدیریت و کنترل کووید-19 گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
2035 تا 2045
لینک کوتاه:
magiran.com/p2650067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!