مطالعه تطبیقی بقای وکالت پس از فوت و حجر در نظام حقوقی مصر و فرانسه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اکثر نویسندگان حقوقی عارض شدن فوت و حجر بر وکیل و موکل را از موجبات ابطال عقد وکالت می دانند در فقه عدم بقای عقد وکالت پس از فوت را در اجماع فقها می دانند . در حقوق ایران در بند سوم ماده 678 و ماده 954 ق.م به تاسی از اجماع فقها عارض شدن فوت و حجر بر عقد وکالت را مطلقا موجب ابطال عقد وکالت می دانند، البته بنا بر تفاسیر مختلف از ماده 777 ق.م و سایر مواد و عقود مشابه نظیر عقد رهن و وصیت تصور بقای وکالت پس از فوت و حجر دور از ذهن نیست. هدف از این پژوهش برسی امکان بقای وکالت پس از فوت و حجر با توجه به اختلاف نظرهای حقوقی و اشکالات عمده ای که در اثر ابطال مطلق عقد وکالت پس از فوت و حجر در مراجع قضایی به وجود آمده است، می باشد.

روش

این تحقیق از نوع نظری بوده، روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می‏ باشد و روش جمع‏آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‏ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر اصالت متن، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

یافته ها

مطالعات صورت گرفته در حقوق ایران نشان می دهد عقد وکالت به مجرد عارض شدن فوت و حجر برآن مطلقا ابطال می گردد و قانون مدنی ایران در این خصوص مسکوت است، لکن مطالعه تطبیقی صورت گرفته در نظام های حقوقی نظیر مصر و فرانسه در این خصوص چنین است که عقد وکالت را در ابتدا با عارض شدن فوت و حجر بر آن باطل نمی گردد، بلکه با در نظرگرفتن اصل مصلحت و ضرر و زیان اشخاص ذی نفع تصمیم بر ابطال یا ابقای عقد وکالت پس از فوت و حجرگرفته خواهد شد.

نتیجه گیری

برآیند پژوهش حاضر و مطالعات تطبیقی صورت گرفته اینست که امکان بقای عقد وکالت پس از عارض شدن فوت و حجر در برخی از موارد وجود دارد مستند این ادعا اختلاف نظر حقوقدانان در این زمینه، اصول و قواعد فقهی و حقوقی و همچنین تاسی از نظام های حقوقی نظیر مصر و فرانسه است که عقد وکالت را به مجرد عارض شدن فوت و حجر بر طرفین آن از ابتدا باطل نمی دانند، بلکه در مواردی بنا بر اصل مصلحت و ضرر و زیان اشخاص ذی نفع قایل به بقای عقد وکالت پس از فوت و حجر طرفین هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p2650346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!