مجازات جرائم خودزنی نیروهای مسلح در ایران و ایالات متحده آمریکا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

خودزنی نیروهای مسلح در دو نظام حقوقی ایران و آمریکا، جرم انگاری شده است و خودزنی در این دو کشور در حالات متعددی، جرم است، در حالی که اصل جرم انگاری خودزنی نیروهای مسلح، مورد انتقاد است، در نظام حقوقی ایران در مواردی مجازات های سنگینی برای خودزنی نیروهای مسلح در نظر گرفته شده است.

روش

این تحقیق از نوع نظری بوده و روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی است و بر مبنای جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و با مراجعه به اسناد،کتب و مقالات صورت گرفته است.

ملاحظات اخلاقی:

در تحقیق حاضر، اصل امانتداری، صداقت، بی طرفی و اصالت اثر رعایت شده است.

یافته ها

نگاه به مقوله تناسب در دو نظام حقوق کیفری ایران و ایالات متحده آمریکا نسبت به خودزنی، تفاوت های اساسی دارد. عنصر تناسب از این جهت مهم ترین عنصر است که خودزنی در جامعه جرم تلقی نمی گردد و همین عمل در نیروهای مسلح می تواند شدیدترین مجازات را که اعدام و صلب است، به همراه داشته باشد، حتی در ایالات متحده آمریکا هم مجازات ده سال حبس و محرومیت از کلیه حقوق و مزایا و اخراج به مدت ده سال مجازات نامتناسبی محسوب می شود.

نتیجه گیری

در مقایم مقایسه و از این جهت که در ایالات متحده آمریکا به تمامی ابعاد خودزنی در نیروهای مسلح توجه شده است و یک مجازات ترکیبی که شامل اخراج از کار برای مدتی و محرومیت از حقوق و مزایا برای مدت و در نهایت حبس برای مدتی می باشد، می توان گفت که عنصر تناسب در تعیین مجازات در این کشور بهتر رعایت شده است. مواد 83 و 134 قانون متحدالشکل عدالت نظامی 2016 تناسب در تعیین مجازات را با رعایت حداقل و حداکثر رعایت کرده اند، ماده 51 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح 1382 نیز به جز در مورد محاربه این تناسب را رعایت کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
429 تا 442
لینک کوتاه:
magiran.com/p2650364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!