ارائه مدل ارزیابی عملکرد زنجیره تامین پایدار تجهیزات بیمارستانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن و پایدار (BSSC)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آنچه به بهبود عملکرد زنجیره تامین تجهیزات پزشکی بیمارستانی کمک می کند، داشتن مدل مناسبی برای ارزیابی مجموعه خود در راستای اهداف استراتژیک است. هدف از این مطالعه ارایه مدل ارزیابی عملکرد زنجیره تامین پایدار تجهیزات پزشکی بیمارستانی است.

روش بررسی

در این مطالعه اکتشافی و پیمایشی با استفاده از ادبیات و پیشینه های موجود و نیز نظر خبرگان، عناصر موثر (ابعاد، مولفه ها و شاخص ها) بر عملکرد زنجیره تامین پایدار شناسایی شدند. سپس این عناصر با استفاده از روش دلفی و نظرخواهی از خبرگان نهایی شدند. خبرگان روی 4 بعد، 8 مولفه و 54 شاخص به اجماع رسیدند که 8 شاخص در این بررسی از امتیاز لازم برخوردار نشده و حذف شدند و باقیمانده برای طراحی مدل نهایی مورد استفاده قرارگرفتند. به منظور بررسی روابط بین ابعاد و مولفه ها از روش معادلات ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد.

یافته ها

مدل نهایی ارزیابی عملکرد شامل 4 بعد، 8 مولفه و 54 شاخص شد که برای ارزیابی عملکرد زنجیره تامین پایدار تجهیزات پزشکی بیمارستانی با نگاه درون سازمان و بیرون سازمانی کاربرد دارد و با تغییراتی در سازمان های دیگر می تواند به کار رود. ابعاد حاصل شده عبارتند: از پایداری، ذی نفعان کلیدی، فرآیندها، رشد و یادگیری. مولفه ها عبارتند از: اقتصادی- مالی، یکپارچگی، قابلیت های افراد، ناب - چابکی، فرهنگ سازمانی، بالادست/ بازیگران زنجیره تامین، اجتماعی- محیطی، و پایین دست/ مشتریان.

نتیجه گیری

استفاده از کارت امتیازی متوازن و پایدار ، اهداف سازمانی در زنجیره تامین تجهیزات بیمارستانی را مورد پایش و ارزیابی قرار می دهد و میزان دستیابی به اهداف مشخص می شود. استفاده از این مدل سازمان را به سوی تعادل و پایداری در اهداف کلان سوق می دهد و موجب توجه به جنبه های گوناگون مهم داخل و پیرامونی سازمان خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2651504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!