بررسی ضخامت استخوان آلوئول در نواحی قدامی فکین در افراد دارای مال اکلوژن های کلاس I و کلاس III

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توجه به مورفولوژی استخوان آلویول در طرح ریزی درمان های ارتودنسی اهمیت بسزایی دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی ضخامت استخوان آلویول قدامی فکین در بیماران دارای مال اکلوژن های کلاس I و کلاسIII بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی، تعداد 50 تصویر CBCT از فک بالا و 20 تصویر CBCT از فک پایین موجود در آرشیو یک مرکز رادیولوژی مورد بررسی قرار گرفت. بیماران انتخاب شده به طور مساوی دارای مال اکلوژن های کلاس I یا کلاس III بودند. ضخامت استخوان آلویول در قدام فک بالا و پایین در سه ناحیه آپکس، وسط ریشه و کرست آلویول در دو سمت باکال و لینگوال اندازه گیری شد. برای بررسی روایی داده ها، 20% از تصاویر به صورت تصادفی انتخاب و اندازه گیری ها 10 روز بعد مجددا انجام شد. از آزمون تی مستقلو مجذور کای برای آنالیز داده ها استفاده شد.

یافته ها

بین بیماران دو گروه تفاوت آماری معنی داری از نظر سن (448/0= P) و جنس (00/1= P) وجود نداشت. در فک بالا، میانگین ضخامت استخوان در بیماران کلاس III در ناحیه باکالی کرست (015/0 =P) و پالاتالی آپکس (001/0<p). به طور معنی داری کمتر و در ناحیه باکالی آپکس (001/0<p) به طور معنی داری بیشتر از بیماران کلاس I بود. در فک پایین، میانگین ضخامت استخوان در بیماران کلاس III در ناحیه لینگوال بخش میانی (024/0=P) و آپیکال (045/0=P) ریشه به صورت قابل توجهی کمتر و در سمت باکال قسمت آپیکال ریشه (049/0=P) به صورت قابل توجهی بیشتر از بیماران کلاسI بود. در سایر نواحی فک بالا و پایین، تفاوت قابل توجهی از نظر ضخامت استخوان بین دو گروه وجود نداشت (05/0>p).

نتیجه گیری

ضخامت استخوان در نواحی باکالی کرست فک بالا و لینگوال فک پایین در افراد کلاس III نیازمند توجه بیشتر حین درمان های ارتودنسی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
421 تا 431
لینک کوتاه:
magiran.com/p2652311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!