فتوبایومدولیشن تراپی بعنوان درمان پاراستزی لب ناشی از تروما به عصب آلوئولار تحتانی در حین انجام کار دندانپزشکی: گزارش سه مورد

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آسیب ایاتروژنیک به عصب آلویولار تحتانی از مواردیست که احتمال وقوع آن طی پراسیجر دندانپزشکی وجود دارد. در این مطالعه سه بیمار که به دنبال کار دندانپزشکی دچار آسیب به عصب آلویولار تحتانی و بدنبال آن پاراستزی لب و چانه ولثه مربوطه  شده بودند، تحت درمان با تابش لیزر کم توان با فتوبایومدولیشن قرار گرفتند.

گزارش مورد:

 مورد اول یک خانوم 56 ساله بود که بدنبال کشیدن دندان 7 چپ پایین و قرارگرفتن گرفت استخوانی دچار پاراستزی لب و چانه ولثه باکال شده بود و بعد از یک سال و نیم به این مرکز مراجعه کرده بود و با تشخیص پاراستزی مربوط به عصب آلویولار تحتانی (IAN) تحت درمان با فتوبایومدولیشن قرار گرفت. مورد دوم  خانم 38 ساله که پس از قراردادن ایمپلنت در محل دندان 6 پایین دچار پاراستزی لب و چانه ولثه باکال بود. بلافاصله ایمپلنت خارج شد وبیمار پس از دو هفته تحت درمان فتوبایومدولیشن بصورت دو سیکل با فاصله 6 ماهه قرار گرفت. مورد سوم: بیمار یک خانم 29 ساله بود که پس از درمان ریشه دندان 6 پایین در یک جلسه، دچار پاراستزی لب و چانه و لثه باکال شد و دو هفته بعد تحت درمان فتوبایومدولیشن قرار گرفت. از طول موج لیزر دایود 980 نانومتر استفاده شد.ارزیابی با اندازه گیری و مقایسه حس لامسه و حس حرارتی قسمت آسیب دیده نسبت به قسمت سالم با مقیاس درد VAS انجام شد. هرسه بیمار گزارش کردند که طی جلسات درمان، حس در ناحیه کرختی بهترمی شد و پس از پایان درمان، بهبودی کامل و یا نسبی حاصل شد.

نتیجه گیری

از آنجایی که فتوبایومدولیشن در امتداد مسیر عصب دچار پاراستزی ، می تواند موجب تحریک  رژنراسیون عصب آسیب دیده شود می توان آن را بعنوان روش درمانی بدون عوارض جانبی و غیر تهاجمی قابل قبول در نظر گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
475 تا 486
لینک کوتاه:
magiran.com/p2652316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!