اثر تغذیه پروبیوتیک های Bacillus coagulans و Bacillus subtilis بر عملکرد رشد، سلامت و برخی فراسنجه های خونی در گوساله های شیرخوار هلشتاین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

عفونت های دستگاه گوارش و اسهال و دهیدراتاسیون متعاقب آن، بخش عمده ای از مرگ و میر و ناخوشی گوساله های نوزاد را به خود اختصاص می دهند. اسهال شایع ترین بیماری است که در گاوداری ها رخ می دهد و باعث مرگ و زیان اقتصادی جدی به صنعت دامپروری می شود. به دلیل مشکلات آنتی بیوتیک ها از جمله ظهور باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک، بسیاری از کشورهای جهان استفاده از این آنتی بیوتیک ها را در صنعت حیوانات از سال 1996 ممنوع اعلام کرده اند. استفاده از پروبیوتیک ها بیشتر به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک در حیوانات دیده می شود و بسیاری از آثار علمی نشان دهنده اثرات مفید مکمل های با سویه های پروبیوتیک در جیره های غذایی حیوانات مزرعه ای مختلف است. نشان داده شده است که پروبیوتیک ها اثرات مثبتی بر کل بدن از جمله افزایش وزن و عملکرد ایمنی و کاهش حضور پاتوژن ها دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی پروبیوتیک های Bacillus coagulans و Bacillus subtilis و اثر آن بر عملکرد رشد، سلامت و شیوع اسهال در گوساله های شیرخوار هلشتاین بود.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر در قالب طرح کاملا تصادفی با 32 تکرار در دو تیمار انجام شد. گوساله ها به مدت 28 روز تحت نظر قرار گرفتند. وزن بدن هر هفته و مصرف ماده خشک و وضعیت سلامت هر روز بررسی و اندازه گیری شد. در روزهای اول، هفتم، 14 م، 21 م و 28 م از گوساله ها نمونه خون گرفته شد و خون ها تا رسیدن به آزمایشگاه در دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری شد و سپس فراسنجه های خونی اندازه گیری شد. نمونه مدفوع برای کشت میکروبی در روزهای هفتم، 14 م و 28 م گرفته شد و در آزمایشگاه کشت داده شد. .

یافته ها

نتایج نشان داد مکمل پروبیوتیک اثری بر وزن، افزایش وزن روزانه، رشد اسکلتی، بازده غذایی و فراسنجه های خون شناسی ندارد. اما مصرف خوراک و تعداد لاکتوباسیل های مدفوع به طور معنی داری افزایش یافتند (05/0 <p). همچنین مکمل پروبیوتیک باعث کاهش معنی دار نمره مدفوع، مدت زمان اسهال و دمای بدن شد (05/0 <p). 

نتیجه گیری

مکمل خوراکی پروبیوتیک توانست اسهال و آثار منفی ناشی از اسهال را بهبود ببخشد و همچنین باعث بهبود عملکرد مصرف خوراک و افزایش باکتری های مفید دستگاه گوارش در گوساله های شیرخوار شود. در نتیجه استفاده از مکمل پروبیوتیک می تواند با جلوگیری از ابتلا اسهال باعث کاهش خسارات ناشی از تلفات گوساله ها و به تبع آن باعث سودآوری مزارع لبنی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2652410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!