تحلیل 100 مقاله برتر موکورمایکوزیس در بیماران مبتلا به کووید 19: یک مطالعه علم‎سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

موکورمایکوزیس یک عفونت قارچی تهاجمی با مرگ و میر بالا در بیماران نقص ایمنی می باشد و بیماران کووید-19 نیز مستعد ابتلا به این عفونت قارچی هستند. با توجه به شیوع گسترده این بیماری هدف از پژوهش حاضر تحلیل مقالات برتر حوزه موکورمایکوزیس در بیماران کووید-19 بود.

روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه‎ی تحلیل استنادی بوده که با استفاده از رویکرد تحلیل کتاب سنجی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مقالات حوزه موکورمایکوزیس و بیماران کووید-19 می باشد که در بازه زمانی 1945 تا 2023 میلادی در پایگاه اطلاعاتی Web of Science نمایه شده و بیشترین میزان استنادات را دریافت کرده اند. جهت ترسیم خوشه های علمی و هم رخدادی واژگان از نرم افزارهای Histcite و VOS viewer استفاده شد.

یافته ها

تحلیل مقالات پراستناد نشان داد که از بین 1082 مدرک منتشر شده 100 اثر برتر درحوزه های موضوعی موکورمایکوزیس و کووید-19، یافته های آسیب شناسی بافتی و عفونت های همزمان قارچی بیشترین میزان استناد را دریافت کرده بودند. بعلاوه مقاله Singh بالاترین میزان استناد  را داشت و مجله Mycoses با انتشار 10 مقاله دارای بیشترین استناد جزوه مجلات اثرگذار حوزه کووید-19 و موکورمایکوزیس شناخته شد. تحلیل هم رخدادی واژگان نشان از وجود چهار خوشه موضوعی کلیدی در ارتباط با کووید-19 و موکورمایکوزیس و انواع دیگر عفونتهای قارچی بود. تحلیل صد مقاله برتر حوزه بیماری های کووید-19 و موکورمایکوزیس نشان داد که خوشه های موکورمایکوزس و کووید-19 در محوریت اصلی دارای بیشترین بسامد بوده و در بردارنده حوزه های موضوعی آسیب شناسی بافتی و عفونت های همزمان قارچی است.

نتیجه گیری

نقشه هم رخدادی واژگان، موضوعات نوظهورعفونت های قارچی موکورمایکوزیس و کووید-19 می تواند در شناخت ماهیت بیماری و روش های درمانی و موضوعات روزآمد مرتبط، توسط پژوهشگران حوزه تحقیقات آزمایشگاهی مورد استفاده واقع شود و آینده روشنی نسبت به نویسندگان، مجلات و محققان فراهم نموده و پژوهشگران را در انتخاب اولویت های پژوهشی یاری نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2652620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!