تعیین کارایی عصاره‫ های اتانولی، اتیل استات و کلرفرمی گیاهان دارویی آویشن و استوخدوس بینالودی بر مهار و حذف باکتری‫ های استاندارد از محیط‫ های آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 بررسی اثرات ضدمیکروبی عصاره گیاهان دارویی از لحاظ کارایی در حذف یا کاهش باکتری‫های آب و فاضلاب دارای اهمیت می باشند. در واقع از عصاره گیاهی می توان بعنوان یک گندزدای طبیعی و مقرون به صرفه بهره برد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تعیین حداقل غلظت بازدارندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) با تکیه بر عصاره های گیاهان دارویی آویشن (Thymus vulgaris) و استوخدوس بینالودی (Nepeta binaloudensis) بود.

روش کار

 نوع مطالعه در این پژوهش تجربی و از نوع آزمایشگاهی بود، از نمونه های آب حاوی باکتری بعنوان جامعه مورد مطالعه استفاده گردید. برای انجام این پژوهش سه نوع عصاره اتانولی، کلروفرمی و اتیل استاتی مربوط به بخش‫های هوایی دو گیاه دارویی آویشن و استوخدوس بینالودی با استفاده از روتاری تهیه گردید و 7 سویه باکتریزایی استاندارد مرتبط با آب و فاضلاب، تحت بررسی قرار گرفت. برای تعیین حداقل غلظت بازدارندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) به روش میکرودایلوشن از پنج غلظت مختلف 3.1، 25/6، 5/12، 25 و 50 پی پی ام بر روی باکتری‫ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-16 و آزمون واریانس یک طرفه استفاده شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد که برای گیاه آویشن، کمترین غلظت مهارکنندگی و کمترین غلظت کشندگی مربوط به هر 3 نوع عصاره می باشد، بطوریکه به ترتیب در غلظت های ppm 1/3 و ppm 25/6 باکتری های  Listeria monocytogenes و Shigella dysenteriae مهار و حذف شدند. برای گیاه استوخدوس بینالودی کمترین غلظت مهارکنندگی و کمترین غلظت کشندگی مربوط به عصاره کلرفرمی و اتیل استات بود که به ترتیب در غلظت های  ppm1/3 و 25/6 باکتری‫های Shigella dysenteriae  و E.coli را مهار و حذف کردند. قابل ذکر است که  عصاره اتانولی استوخدوس بینالودی هیچگونه تاثیری بر باکتری Shigella dysenteriae نداشت.

نتیجه گیری

 این مطالعه نشان داد که گیاه آویشن پتانسیل بهتری برای خصوصیات آنتی باکتریایی و ضدعفونی ‫کنندگی آب و فاضلاب دارد؛ بنابراین می‫توان برای مطالعات آتی از ترکیبات این گیاه برای طراحی یک عامل ضد میکروبی بعنوان جایگزین ضدعفونی‫کننده های شیمیایی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
258 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653245 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!