ارائه الگوی فرآیند برون سپاری عملیات خدمات درمانی مبتنی بر رویکرد حکمرانی خوب: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

منظور از برون سپاری، انتقال خدمات یا کارکردها (که به طور سنتی توسط خود سازمان انجام می شوند) به یک تامین کننده خارجی است و کنترل آن ها از طریق قرارداد و یا مدیریت مشارکتی انجام می گیرد. هدف از تحقیق مورد نظر تبیین الگوی فرآیند برون سپاری عملیات خدمات درمانی مبتنی بر رویکرد حکمرانی خوب می باشد.

روش کار

این پژوهش از لحاظ روش تحقیق از نوع داده بنیاد بود. جامعه و نمونه آماری مرحله کیفی، مدیران ارشد دانشگاه‫های علوم پزشکی کلان منطقه 2 به تعداد 10 نفر بودند که مورد مصاحبه قرار گرفتند. در سه مرحله اساسی کدگذاری انجام شده و طبق نتایج تحلیل، سوال های تحقیق بدست آمده با 6 عامل دسته بندی شدند . بنابراین می توان بیان نمود که تمامی عوامل شناسایی شده جزیی از مدل الگوی فرآیندی برون سپاری عملیات خدمات درمانی به شمار می روند و طبق مدل بدست آمده و نتایج مدل های اندازه گیری شده، می توان گفت همه ابزارهای پژوهش، برازش مناسب و قابل قبول داشتند.

یافته ها

در ابعاد و نشانگرهای الگوی فرآیندی برون سپاری عملیات خدمات درمانی، مقوله های «مدیریت سازمانی، مدیریت تقاضای بیماران، مدیریت منابع مالی، مدیریت نیروی انسانی، مدیریت فرآیند کسب و کار، فناوری اطلاعات و مدیریت دسترسی پذیری خدمات توسط بیماران»؛ درپیامدهای تاثیرگذار، مقوله های «ادغام درون سازمانی خدمات و ادغام برون سازمانی خدمات»؛ در عوامل علی اثرگذار، مقوله های «سیستم مدیریتی و همگام سازی نیروی انسانی با خدمات مشتری مداری»؛ در عوامل مداخله گر اثرگذار، مقوله های «دانش فنی و تخصصی، سیستم نظارتی، سیاست‫های سازمانی، آیین نامه ها و قوانین و سیستم اطلاع رسانی»؛ در عوامل زمینه ای اثرگذار، مقوله های «سیستم عرضه و تقاضای خدمات، سرمایه گذاری و شرایط رقابتی حاکم» و در راهبردهایی برای مدیریت، مقوله های «اخلاق حرفه ای، معنویت‫گرایی» مورد تایید قرار گرفتند.

نتیجه گیری

این پژوهش با رویکرد کیفی، الگوی فرآیند برون سپاری عملیات خدمات درمانی مبتنی بر رویکرد حکمرانی خوب را در قالب یک نظریه ارایه نموده است و از طریق آن می توان کارایی برون سپاری خدمات درمانی را به خوبی تفسیر و تبیین کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
298 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653267 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!