تاثیر افزودن ذرات نانوپارتیکل اکسید زیرکونیوم بر رشد کاندیدا آلبیکانس در آکریل های با مولد تزریقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 چسبندگی به سطح دنچر از ویژگی منحصر به فرد کاندیدیازیس دهانی است.نانوپارتیکل ها خاصیت ضد قارچی و باکتریایی دارند که می توانند در ساختار دنچر همراه با آکریل به کار روند. هدف از این مطالعه بررسی اثر مهاری نانوپارتیکل زیرکونیوم اکساید بر رشد و چسبندگی کاندیدا در آکریل های با مولد تزریقی بود.

مواد و روش ها

 در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، 90 بلوک آکریلی در ابعاد 22×10×5/2 میلی متر به روش مولد تزریقی تهیه شد.بلوک های آکریلی به 3 دسته صفر،5/2 و 5/7 درصد وزنی نانوپارتیکل زیرکونیوم اکساید تقسیم شدند.همه ی پلیت های حاوی بلوک آکریلی در بزاق ساختگی حاوی کاندیدا غوطه ور و انکوبه شدند، سپس از محلول شاهد و محلول حاوی بلوک نمونه گیری شد. تعداد کلونی ها مورد بررسی قرار گرفت و سپس بلوک ها از محیط کشت خارج شده و چسبندگی آنها در محیط کشت سابارو دکستروز آگار و اثر مهاری نانوپارتیکل زیرکونیوم اکساید روی کاندیدا بررسی گردید, داده ها با آزمون های واریانس یک طرفه و توکی تجزیه وتحلیل شدند(05/0 =α).

یافته ها

 رشد کاندیدا آلبیکانس در بلوک هایی که نانوپارتیکل زیرکونیوم اکساید به آنها اضافه شد، به طور قابل توجهی نسبت به گروه شاهد کاهش پیدا کرده بود(001/0 P <). در بررسی چسبندگی نیز میانگین تعداد کلونی های کاندیدا آلبیکانس چسبیده به بلوک در گروه شاهد به طور معناداری بیشتر از دو گروه با غلظت های 5/2 و 5/7 درصد وزنی زیرکونیا بود (05/0 P <),  ولی بین دو گروه با غلظت های 5/2 و 5/7 درصد وزنی زیرکونیا تفاوت معنادار وجود نداشت. (96/0 P =).

نتیجه گیری

 نانوپارتیکل زیرکونیوم اکساید با درصد وزنی 5/2 و 5/7 می تواند کاهش قابل توجهی در رشد و چسبندگی کاندیدا ایجاد نماید و بدلیل اثر سمیت بهتر است از کمترین درصد وزنی نانوپارتیکل استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!