بررسی فراوانی کانال Canalis Sinuosus در ناحیه قدام ماگزیلا توسط رادیوگرافی CBCT در بیماران مراجعه کننده به یک مرکز رادیولوژی خصوصی در 2 سال اخیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

Canalis Sinuosus (CS)  کانالی استخوانی در فک بالا است. این کانال دارای انشعاباتی به سمت قدام ریج ودندان ها می باشد که در پروسجرهای دندانپزشکی مانند ایمپلنت می تواند آسیب دیده و موجب پاراستزی شود. هدف این مطالعه تعیین فراوانی CS در ناحیه قدامی ماگزیلا توسط رادیوگرافی CBCT در بیماران یک مرکز رادیولوژی خصوصی در یزد در 2 سال اخیر، برای آشنایی دندانپزشکان و جلوگیری از عوارض می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 218 تصویر CBCT انتخاب شدند. تصاویر مربوط به بیماران در رنج سنی 80-24 سال هستند. مقاطع اگزیال، کرونال و ساژیتال توسط یک رادیولوژیست فک و صورت بازسازی می شوند. بررسی تصاویر توسط دو رادیولوژیست انجام شد. سپس سن، جنس، فراوانی، محل انتهای کانال، دو یا یک طرفه بودن و شاخه های فرعی و محل کانال در بعد ورتیکالی و بعد قدامی- خلفی بررسی و نتایج توسط نرم افزارversion 16  SPSS  با آزمون های آماری Chi squared و T-test بررسی شدند.

نتایج

تصاویر بررسی شده متعلق به 112 نفر (51/4%) زن و 106 نفر (48/6%) مرد بود. فراوانی CS 96/3% بود. بیشترین فراوانی در خانم های بازه سنی 44-24 (62/8%) یافت شد. 95/4% به صورت دو طرفه گزارش شد. در بررسیAccessory canals (AC)، آن ها در 141 نفر (64/7%) دیده نشدند. بیشترین فراوانی در AC بین دندان های سانترال و لترال گزارش شد. در این مطالعه با استفاده از تست chi-square ارتباط معنی داری بین حضور CS و سن (P=0.188) و جنس (P=0.162) دیده نشد.

نتیجه گیری

با توجه به فراوانی بالای CS و شاخه های فرعی آن در ناحیه قدام ماگزیلا، برای جلوگیری از عواقب ناخواسته حین جراحی، ناحیه ی مورد نظر بهتر است مورد ارزیابی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7013 تا 7021
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!