کارایی جاذب طبیعی کلاله ذرت در حذف باقیمانده سرب از زه آب کشاورزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه ورود فلزات سنگین به عنوان آلوده کننده های معدنی به آب های کشاورزی از عمده ترین نگرانی های جهانی بشمار می رود. در چندین سال اخیر جذب این فلزات توسط دسته بندی های مختلفی از بیوجاذب ها به روش های مختلف از جمله جذب سطحی و شیمیایی انجام گرفته است. در این پژوهش، از کلاله ذرت به عنوان بیوجاذب کارآمد در جذب یون های سرب به روش جذب سطحی استفاده گردیده است.

مواد و روش ها

ابتدا کلاله ذرت را از مزارع اطراف کرمانشاه تهیه کرده و سپس آن ها را با آب مقطر شتسشو داده شده و به مدت 24 ساعت در آون حرارت داده می شود تا خشک و ساییده شوند. نمونه آماده شده برای جذب فلز سرب مورد مطالعه قرار گرفت.

یافته ها

در غلظت های بالا از جاذب، ظرفیت جذب یون ها به شدت کاهش می یابد. همچنین مقدار pH بهینه برای فرآیند جذب مقدار 5 بدست آمد. داده های سینتیکی نشان میدهد فرآیند جذب فلز توسط جاذب مورد بررسی از سینتیک شبه مرتبه دوم تبعیت می کند. بعلاوه مطالعات ترمودینامیکی نشان می دهد فرآیند جذب فلز به صورت خودبخودی بوده و جذب بصورت فیزیکی صورت گرفته است.

نتیجه گیری

نتایج نشان دادند که جاذب کلاله ذرت در مقایسه با گزارش های پیشین می تواند یک جاذب بسیار موثر در جذب یون های سرب از محلول های آبی به شمار رود. می توان نتیجه گرفت که کارایی جاذب به وجود گروهای عاملی با قدرت جذب بالا نظیر هیدروکسیل برمیگردد. علاوه بر آن، سرعت جذب آلاینده ها توسط کلاله ذرت چشمگیر بوده بطوریکه پس از 30 دقیقه فرآیند جذب سطحی به تعادل می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 188
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!