بررسی عملکرد پوست هندوانه اصلاح شده برای جذب اسید هیومیک از محلول های آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فراوانی مواد هیومیک درطبیعت و ورود آنان به داخل منابع آبی موجب ایجاد تغیرات رنگ، مزه، طعم و بو در آب می شوند. که حجم عظیمی از آب  موجود در دنیا را بلااستفاده می کند، اخیرا روش های مختلفی برای حذف مواد آلی طبیعی از آب ارایه شده است. اما جذب سطحی در مقایسه با سایر روش ها دارای ظرفیت حذف بالایی می باشد. در این تحقیق با بررسی عملکرد پوست هندوانه اصلاح شده برای جذب اسید هیومیک از محلول های آبی در مقیاس آزمایشگاهی و بصورت ناپیوسته بررسی شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه اثر پارامترهای مختلف از قبیل زمان تماس، دمای فعالسازی، pH، دوز جاذب، غلظت اولیه و قدرت یونی و ترمودینامیک بر کارایی حذف اسید هیومیک مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از طیف(میکروسکوپ الکترونی روبشی)  SEM خصوصیات ظاهری جاذب صورت گرفت. غلظت اسید هیومیک با استفاده از اسپکتروفتومتر در طول موج 254 نانومتر تعیین شد.

یافته ها

نتایج نشان داد بیشترین مقدار حذف در محیط اسیدی رخ می دهد با افزایش زمان و دوز جاذب و کاهش غلظت اولیه، کارایی حذف اسید هیومیک بالا رفته و در زمان45 دقیقه و 4pH=  میزان جاذب برابر 1/0گرم بر لیتر با غلظت 50 میلی گرم در لیتر حداکثر حذف اسید هیومیک به 98/90 درصد رسید و ترمودینامیک جذب اسید هیومیک با این روش یک فرآیند گرماگیر می باشد.

نتیجه گیری

کربن فعال تولیدی از پوست هندوانه به عنوان یک جاذب جدید حاصل از دورریزهای کشاورزی بدلایلی همچون فراوانی، ارزان و با قابلیت جذب بالا در جذب اسید هیومیک بسیار موثر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
309 تا 324
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!