طراحی و توسعه ابزار سنجش ظرفیت مالی در سالمندان ایرانی: یک مطالعه مقدماتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

توانایی مدیریت مسایل مالی یک ساختار چندبعدی است که طیف وسیعی از فعالیت های قضاوتی، ادراکی و عمل گرایانه از پایه ترین توانایی ها تا پیچیده ترین آن ها را دربر می گیرد. کاهش توانمندی های شناختی و از دست دادن توانایی های مدیریت مسایل مالی در جمعیت سالمندان باعث به وجود آمدن مشکلاتی در افراد، خانواده هایشان و جامعه می شود. مطالعه حاضر با هدف طراحی و توسعه ابزار سنجش ظرفیت مالی در سالمندان ایرانی انجام شده است.

مواد و روش ها

این مطالعه برای طراحی ابزار از استراتژی والتز (شامل4 مرحله) استفاده کرده است که بدین شرح است:تعیین اهداف ابزار: شناسایی ابزارهای موجود برای سنجش توانایی امور مالی، انتخاب مدل مفهومی؛ تدوین یک طرح اولیه؛ سازه مقیاس: شامل به کارگیری فرایندها، مجموعه گویه ها و قوانین نمره گذاری ابزار می شود. جهت بررسی و تعیین روایی گزاره ها در این مطالعه مقدماتی از روش روایی صوری و روایی محتوا استفاده شد. 

یافته ها

جهت سنجش توانایی امور مالی، 11 ابزار همراه با یک ابزار بر پایه وب شناسایی شد. پرسش نامه شامل 9 حیطه اصلی و 27 حیطه فرعی و دربر گیرنده 65 گویه طبق نظر پنل خبرگان طراحی شد. پرسش نامه از طریق یک مصاحبه نیمه ساختاریافته به وسیله یک فرد متخصص تکمیل شد. ارزیابی ظرفیت مالی سالمند در هر حیطه برحسب قضاوت بالینگر به گزاره های (دارد-ندارد-غیر قابل ارزیابی) صورت گرفت. با تدوین دستورالعمل راهنمای ارزیاب، نحوه نمره گذاری گویه ها، پاسخ های قابل پذیرش و یا غیر قابل پذیرش و نیز غیر قابل ارزیابی شرح داده شد. در این مطالعه نسبت روایی محتوا کل 0/57 و شاخص روایی محتوا کل 0/83 محاسبه شد.

نتیجه گیری

این ابزار با رویکرد ارزیابی گسترده تر و باتوجه به نیمه ساختاریافته بودن آن به قضاوت همگون تر بالینگران کمک می کند تا افراد سالمندی را که دیگر قادر به مدیریت امور مالی خود در چارچوب منحصر به فرد خود نیستند، با دقت بیشتری شناسایی کند. همچنین باعث سطح بندی و طیف بندی کردن صلاحیت مالی فرد سالمند می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
326 تا 347
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!