تاثیر تجسم هدایت شده بر کیفیت خواب و سلامت عمومی سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

اختلالات خواب از رایج ترین مشکلات سالمندان به شمار می رود. تجسم هدایت شده جزء درمان های غیردارویی است که می تواند در درمان این مشکلات و ارتقای سطح سلامت سالمندان تاثیرگذار باشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر تجسم هدایت شده بر کیفیت خواب و سلامت عمومی سالمندان مبتلا به مشکلات خواب است.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع مداخله ای با گروه آزمایش و کنترل بود که در سالمندان مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهرستان اردبیل در سال 1400 انجام شد. نمونه پژوهش شامل 70 نفر بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شد و دارای معیارهای ورود به مطالعه ازجمله سن بالای 60 بودند و به طور تصادفی پس از کسب رضایت آگاهانه در دو گروه آزمایش (35 نفر) و کنترل (35 نفر) قرار گرفتند. از پرسش نامه های کیفیت خواب پیتزبورگ و سلامت عمومی گلدبرگ قبل از مداخله و پس از پایان مداخله، جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. گروه کنترل مراقبت معمول و گروه آزماش فایل صوتی تجسم هدایت شده را دریافت کردند. جهت تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS  نسخه 22 استفاده شد.

یافته ها

تفاوت معناداری بین میانگین کیفیت خواب و سلامت عمومی در گروه آزمایش و کنترل قبل از اجرای مداخله مشاهده نشد (0/05<P)، درحالی که در 2 گروه پس از اجرای مداخله تفاوت آمار معناداری بین میانگین نمرات کیفیت خواب (0/001≥P) و سلامت عمومی (0/05≥P) (جزء حیطه علایم افسردگی و کنش اجتماعی) دیده شد. 

نتیجه گیری

تجسم هدایت شده در بهبود کیفیت خواب و سلامت عمومی سالمندان مبتلا به مشکلات خواب موثر است و می تواند به عنوان یک مداخله پرستاری و سلامت محور موثر غیر دارویی مورد استفاده قرار بگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
410 تا 423
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!