نقش سلامت در امنیت و توسعه پایدار ملی بخش اول: کلیات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امنیت مانند سلامت، از نعمت های مجهول الهی و از دستاوردهای بی بدیل دفاع مقدس برای ملت شریف ایران است. این دو ودیعه الهی لازم و ملزوم یکدیگر و از ارکان توسعه پایدار ملی می باشند. هدف از این مطالعه بررسی رابطه متعامل و هم افزای سلامت و امنیت و ترسیم نقش آفرینی بی بدیل این الگوی متعالی در توسعه پایدار ملی بوده است.

روش ها

راهبردها و مصادیق تضمین کننده امنیت و سلامت در جامعه و رویکردهای هم افزایی بین آنها، با برگیری از فرهنگ و تعالیم حیات بخش اسلامی و دستاوردهای دفاع مقدس، به روش کتابخانه ای و مصاحبه تاریخ شفاهی شناسایی، تحلیل، راهیابی و معرفی شده است.

یافته ها

در معارف اسلامی، سلامت و امنیت از با ارزش ترین نعمت های الهی و از ضروریات اولیه زندگی بشر معرفی شده است. از بهترین راه های زندگی سالم و قابل قبول در جامعه ، برقراری و پایداری امنیت است ودر پرتو آن امور مادی، معنوی، فکری و فرهنگی تسری خواهند داشت. رابطه متقابل مولفه های «علم و فناوری»، « پیشرفت و مرجعیت علمی »، «سلامت همه جانبه (جسمی-روانی-اجتماعی و معنوی)» و «امنیت غذایی»، با «توسعه پایدار ملی» تحلیل و بررسی شده است. بر نقش های «پدافند غیر عامل»، و «سلامت و آمادگی دفاعی»، تاکید خاص شده است.  الگوی «نظام سلامت مقاومتی» برای تحقق پایداری در حوزه های سلامت و امنیت معرفی و پیشنهاد شده است.

نتیجه گیری

زیرساخت های تربیتی، معنوی، اخلاقی، و حتی اقتصادی جامعه بر پایه های امنیت و شالوده های سلامت استوار هستند. تهدید هرکدام از این دو نعمت بزرگ الهی در سطح جامعه، تمام پیشرفت های مثبت، دستاوردهای مادی و معنوی، و تحولات فرهنگی و اجتماعی را دستخوش تزلزل و تباهی خواهد ساخت.

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!