کارواکرول و درمان سرطان: اثر کارواکرول در القای آپوپتوز در سلول های سرطان سینه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کارواکرول یک ترکیب فنلی مونوترپنیک طبیعی است که دارای فعالیت های بیولوژیکی با کاربردهای درمانی است و هدف از این مطالعه بررسی اثر آپوپتوتیک کارواکرول بر روی سلول های سرطان سینه انسان، رده MDA-MB-231 بود.

مواد و روش ها

پس از آماده سازی و کشت سلول های MDA-MB-231، مقدار IC50 کارواکرول روی سلول ها با روش assay  MTT ارزیابی و سپس القای آپوپتوز در رده سلولی تیمار شده با غلظت های مختلف کارواکرول با رنگ آمیزی DAPI مشاهده شد. برای بررسی میزان بیان ژن های Bax، P53 و Bcl-2 در  سطح mRNA از روش qPCR  استفاده شد. نتایج به کمک نرم افزار GraphPad Prism 9 مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که سمیت سلولی کارواکرول در برابر سلول های سرطانی MDA-MB-231 در زمان های 24 (P = 0.034) و 48 (P = 0.041) ساعت وابسته به دز بود. IC50 کارواکرول در زمان 48 ساعت 154.2 میکرومولار مشاهده شد. سلول های MDA-MB-231 تیمار شده با کارواکرول القای آپوپتوز را از مسیر میتوکندریال به واسطه افزایش بیان ژن های P53 و Bax و کاهش میزان بیان ژن آنتی آپوپتوز Bcl-2 نشان دادند. همچنین تعداد سلول های آپوپتوز شده با DNA متراکم در گروه تیمار کارواکرول به شکل معنی داری  افزایش پیدا کرده بود (P =0.001).

بحث و نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که تیمار رده سلولی MDA-MB-231 با کارواکرول می تواند از طریق القای آپوپتوز از مسیر BAX/BCL-2، موجب مهار رشد و تکثیر آن شود. باتوجه به تاثیر مهاری معناداری که تیمار سلول ها با ترکیب کارواکرول به دنبال دارد، به نظر می رسد زمینه تحقیقاتی مناسبی برای بهره برداری از این ترکیب در کنترل و درمان سرطان سینه وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2656507 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!