تاثیر تمرین استقامتی به همراه تزریق آدنوزین بر بیان ژن های UCP-1 و MAPK p38 بافت چربی زیرپوستی در رت های نر ویستار تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استراتژی های افزایش مصرف انرژی یک رویکرد جذاب برای کاهش ذخیره چربی اضافی و وزن بدن برای بهبود سلامت متابولیک است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرین هوازی و آدنوزین بر بیان ژن های UCP-1 و MAPK p38 بافت چربی زیرپوستی در رت های نر تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب می باشد.

مواد و روش ها

در مطالعه تجربی حاضر 40 سر رت به طور تصادفی در چهار گروه 1-کنترل سالم، 2-کنترل پرچرب، 3- رژیم غذایی پرچرب+ آدنوزین و 4- رژیم غذایی پرچرب+ تمرین استقامتی+ آدنوزین تقسیم شدند. پس از 13 هفته مصرف رژیم غذایی پرچرب، 12 هفته تمرین استقامتی با شدت متوسط (MIT) اجرا شد. بیان mRNA UCP-1 و MAPK p38 با استفاده از روش RT-PCR اندازه گیری شد.

یافته ها

در گروه رژیم غذایی پرچرب+ تمرین استقامتی + آدنوزین و گروه رژیم غذایی پرچرب + آدنوزین افزایش معناداری در میزان UCP-1 نسبت به گروه های کنترل سالم و کنترل پرچرب مشاهده شد. همچنین بیان MAPK p38 در گروه های رژیم غذایی پرچرب + تمرین استقامتی+ آدنوزین و رژیم غذایی پرچرب + آدنوزین کاهش معناداری نسبت به گروه کنترل پرچرب داشت.

بحث و نتیجه گیری

تمرین استقامتی و آدنوزین ممکن است به عنوان فعال کننده های بیان ژن UCP-1 عمل کرده و از عوامل لیپولیتیک موثر در چاقی به کار گرفته شوند. MAPK p38  می تواند باعث افزایش جذب گلوکز توسط انسولین شود و فسفوریلاسیون اکسیداتیو میتوکندری به دنبال رژیم غذایی سالم و فعالیت هوازی را به دنبال داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2656512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!