تاثیر برنامه آموزشی بر مبنای مراحل تغییر بر میزان اضطراب بیماری کووید 19 در کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان گناباد

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 با توجه به این که کارکنان مراقبت های بهداشتی- درمانی در خط اول مبارزه با بیماری کووید 19 می باشند، اولین کسانی هستند که در معرض آلودگی به این ویروس قرار می گیرند و به دنبال آن، اضطراب ناشی از آن را به میزان بیشتری تجربه می کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اضطراب ناشی از کووید 19 و بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مراحل تغییر بر میزان اضطراب ناشی از این بیماری در کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان گناباد انجام شد.

روش ها

این مطالعه از نوع کارآزمایی در عرصه بود و جامعه مورد بررسی را کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان گناباد در سال 1400 تشکیل داد. بدین ترتیب، افراد دارای اضطراب متوسط به بالا، با استفاده از مقیاس اضطراب کرونا ویروس (Coronavirus anxiety scale یا CAS) شناسایی شدند و جهت انجام مداخلات به صورت تصادفی در گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. برنامه آموزشی طراحی شده برای گروه مداخله به مدت یک ماه طی شش جلسه از طریق برنامه اسکای روم (Skyroom) به صورت مجازی اجرا گردید. جهت آزمون، معادلات برآورد تعمیم یافته (Generalized estimating equations یا GEE) مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

 نتایج مدل GEE نشان داد که پس از مداخله، به ازای هر یک واحد افزایش در زمان، میانگین نمره پیش تفکر در گروه مداخله 954/2 واحد، نمره تفکر 091/3 واحد، نمره آمادگی 924/2 واحد، نمره عمل 454/4 واحد و نمره نگهداری 136/3 واحد از گروه شاهد بیشتر بود. همچنین، به ازای هر یک واحد افزایش در واحد زمان، میانگین نمره اضطراب کل در گروه مداخله 727/6 واحد، اضطراب روانی 167/5 واحد و اضطراب جسمی 561/1 واحد از گروه شاهد کمتر بود (001/0 > P).

نتیجه گیری

 نتایج تحقیق نشان داد که برنامه آموزشی طراحی شده بر مبنای مراحل تغییر، در کاهش اضطراب ناشی از کرونا موثر می باشد. بنابراین، طراحی مداخلات آموزشی مبتنی بر این تیوری به منظور کاهش سطح اضطراب در زمان همه گیری بیماری های مشابه کرونا، مناسب به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
290 تا 296
لینک کوتاه:
magiran.com/p2656634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!