مقایسه اثر تزریق GnRH حل شده در نانو ذرات ژل هیدروکسید آلومینیوم و پروپیلن گلیکول بر همزمان‎ سازی چرخه فحلی، القاء تخمک ‎ریزی و بازده تولیدمثلی پس از تلقیح مصنوعی در گوسفند نژاد مهربان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

منع استفاده از گنادوتروپین جفت اسبی (eCG) در همزمان‎سازی فحلی از طرف کمیته اخلاق حمایت از حقوق حیوانات، باعث توسعه برنامه های جایگزین شده است. یکی از این برنامه های جایگزین استفاده از تیمار کوتاه‎مدت پروژسترون و تزریق تک دوز هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) هنگام قطع تیمار پروژسترونی است. نیمه عمر GnRH بسیار کوتاه است و سریعا پس از تزریق توسط پپتیدازها تجزیه و یا توسط گلومرول‎ها دفع می شود. یکی از رهیافت های پیشنهادی طولانی اثر کردن GnRH و حفظ آن در برابر پپتیدازها است. پروپیلن گلیکول و نانو ذرات ژل هیدروکسید آلومینیوم ترکیبات پروتیینی را جذب و سرعت رهش آن‎ها را کاهش می‎دهند. بنابراین هدف این پژوهش مقایسه اثر تزریق GnRH حل‎شده در ژل نانوهیدروکسید آلومینیوم و پروپیلن گلیکول بر همزمان‎سازی چرخه فحلی، القاء تخمک‎ریزی و بازده تولیدمثلی پس از تلقیح مصنوعی در گوسفند نژاد مهربان بود.

مواد و روش ها

در فصل تولیدمثلی تعداد 67 راس میش بالغ غیرآبستن (با میانگین وزنی5/33±57/72 کیلوگرم، سن 2-4 سال و نمره بدنی 3/5-3) انتخاب و با اسفنج پروژسترونی برای یک دوره کوتاه مدت 7 روزه تیمار شدند. همه میش ها هنگام برداشت اسفنج 5 میلی گرم PGF2α (دینوپروست) دریافت و سپس به ‎طور تصادفی به چهار تیمار تقسیم شدند. در تیمار 1 هر راس میش در زمان برداشت اسفنج 400 واحد بین‎المللی eCG (به‎ صورت عضلانی) نیز دریافت کرد. در تیمار 2 و 3 هر راس میش 36 ساعت پس از برداشت اسفنج به ‎ترتیب 50 میکروگرم GnRH حل شده در ژل نانوهیدروکسید آلومینیوم و یا پروپیلن گلیکول (به ‎صورت زیرجلدی) دریافت کرد. در تیمار 4 هر راس میش  56 ساعت پس از خارج‎سازی اسفنج 50 میکروگرم GnRH حل شده در آب مقطر (به صورت عضلانی) دریافت کرد. همه میش ها 56 ساعت پس از برداشت اسفنج به‎ روش لاپاراسکوپی تلقیح شدند. در زمان تلقیح، تعداد میش های فحل ثبت و وضعیت فحلی بر اساس تونوسیته رحم درجه‎بندی شد. غلظت استرادیول (E2) پلاسما 36 و 56 ساعت پس از برداشت اسفنج اندازه‎ گیری شد. غلظت پروژسترون (P4) پلاسما و میزان تخمک‎ریزی نیز 11 روز پس از تلقیح تعیین شد. میزان گیرایی، باروری و زایش گله نیز پس از زایمان محاسبه شد.

یافته ها

درصد بروز فحلی، کیفیت فحلی، درصد وقوع تخمک ریزی، تعداد تخمک های آزاد شده به‎ازای هر میش و غلظت P4 پلاسما بین تیمارها مشابه بود. در تیمار 1 غلظت E2 پلاسما 36 ساعت بعد از برداشت اسفنج بیشتر بود (0/05>p) اما، 56 ساعت بعد از برداشت اسفنج بین تیمارها تفاوتی نداشت. در تیمار3 درصد گیرایی نسبت به میش‎های تخمک‎ریزی کرده به‎طور معنی‎داری بیشتر از تیمار 2 بود (0/05>p). درصد گیرایی نسبت به میش‎های تلقیح شده، درصد باروری و بره‎زایی در تیمار 3 بیشتر از سایر تیمارها بود اگرچه این تفاوت از نظر آماری معنی‎دار نبود.

نتیجه گیری کلی:

 آهسته رهش کردن GnRH ‎ با حل کردن آن در پروپیلن گلیکول و یا نانوذرات ژل هیدروکسید آلومینیوم مشابه eCG باعث بروز فحلی، تخمک ریزی می شود اما پروپیلن گلیکول کارایی بهتری در همزمان‎سازی حیوان برای تلقیح مصنوعی دارد

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2657180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!