مطالعه پویش کل ژنومی بر پایه آنالیز مسیر مرتبط با صفات تعداد کل بره متولد شده و سن اولین زایش در گوسفندان چند قلوزا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

بررسی معماری ژنتیکی صفات تولیدمثلی به‎دلیل این‎که تاثیر عمده‎ای بر سیستم‎های تولیدی در صنعت گوسفنداری دارد، مورد توجه محققین قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مناطق ژنومی موثر بر تعداد کل نتاج متولد شده و سن اولین بره‎زایی میش‎های نژاد پربازده کایاس با استفاده از آرایه های ژنومی 50K بود.

مواد و روش‎ها: 

در این تحقیق، از اطلاعات ژنوتیپی و فنوتیپی 538 راس از میش های با باروری بالا شامل تعداد کل بره متولد شده در طول عمر و سن اولین زایش استفاده شد. آنالیز در سه مرحله شامل تعیین مکان SNPهای معنی دار با ژن، ارتباط ژن ها به طبقات عملکردی و مسیرهای بیوشیمیایی و در ادامه آنالیز همبستگی بین هر یک از مسیرهای عملکردی با صفات فنوتیپی مورد نظر انجام گرفت. ارزیابی پویش ژنومی برای صفات تولید مثلی در نرم افزار GEMMA انجام شد و سپس با استفاده از بسته نرم‎افزاری biomaRt2 برنامه R ژن های معنی داری که در داخل و یا 15 کیلوباز بالا و پایین‎دست نشانگرهای معنی دار قرار داشتند، شناسایی شدند. در نهایت، آنالیز غنی سازی مجموعه های ژنی با برنامه برخط KOBAS با هدف شناسایی عملکرد بیولوژیکی ژن های نزدیک به مناطق انتخابی از طریق پایگاه های برخط GO، KEGG، Reactome، BioCyc و PANTHER انجام شد.

یافته ها

در این پژوهش تعداد 11 نشانگر تک نوکلیوتیدی روی کروموزوم های 1، 2، 5، 7، 8، 10، 13، 15، 17، 22 و 23 شناسایی شدند. در این مناطق ژن های QULP1،AURKA،TEX12،DLG1T،ACVR1، LCP2 و PPFIA2 که با صفات تولیدمثلی در ارتباط هستند، قرار داشتند. برخی از این ژن های شناسایی شده در این تحقیق با مطالعات قبلی هم‎خوانی داشتند. در تحلیل غنی سازی مجموعه های ژنی، تعداد 19 مسیر بیولوژیکی مرتبط با صفات تولید مثلی شناسایی شدند. برخی از مسیرهای زیستی شناسایی شده در باروری، نرخ تخمک‎اندازی، بیوسنتز استروژن، نرخ آبستنی، رشد و توسعه عضلات اسکلتی، رشد ابتدایی جنین و سن بلوغ نقش مهمی دارند.

نتیجه گیری: 

‎ نتایج حاصل از این تحقیق می تواند نقش مکانیسم های ژنتیکی موثر بر صفات تولید مثلی بیشتر آشکار سازد. با توجه به تایید مناطق قبلی پویش ژنومی و نیز شناسایی مناطق ژنومی جدید در این مطالعه، می توان با اطمینان بیشتراز یافته ‎های این پژوهش در برنامه های اصلاح نژادی برای صفات اقتصادی مهم در گوسفند استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2657186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!