اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر شاخص های حافظه کاری در بیماران مبتلا به پرفشاری خون: کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پرفشاری خون یک عامل خطر مهم برای بسیاری از بیماری ها می باشد. پیشینه های پژوهش حاکی از فعالیت های شناختی و کارکردهای اجرایی متفاوت همچون حافظه کاری ضعیف تر در بیماران پرفشاری خون در مقایسه با افراد غیرمبتلا است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر شاخص های حافظه کاری بیماران مبتلا به پرفشاری خون انجام شد.

روش ها

پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسو کور، براساس طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی افراد مبتلا به فشار خون شهر رشت بود که در سال 1400 به بیمارستان تخصصی قلب حشمت شهر رشت مراجعه کرده بودند. از این جامعه، 34 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به روش تصادفی سازی تحت وب در دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، آزمون یک و دو بک (محرک پیشین) کرچنر (نسخه کامپیوتری نجاتی) بود و درمان ذهن آگاهی طی 8 جلسه 120 دقیقه ای به صورت هفته ای یک بار در مورد گروه مداخله اجرا شد.

یافته ها

قبل از مداخله در پیش آزمون، میانگین شاخص های حافظه کاری گروه مداخله و گروه کنترل اختلاف معنی داری نداشتند. در پایان مداخله در پس- آزمون، میانگین شاخص های حافظه کاری گروه مداخله (1-بک، پاسخ های درست=75/17، زمان واکنش=462/61؛ و 2-بک، پاسخ های درست=67، زمان واکنش=495/81) و گروه کنترل (1-بک، پاسخ های درست=69/35، زمان واکنش=617/75؛ و 2-بک، پاسخ های درست=59/71 ، زمان واکنش=663/56) به طور معنی داری متفاوت بودند (0/001<p). به عبارتی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود شاخص های حافظه کاری بیماران مبتلا به پرفشاری خون، اثربخش بود. همچنین نتایج در مرحله پیگیری در هر دو گروه تغییری نداشت که نشان دهنده پایداری درمان در گروه مداخله است.

نتیجه گیری

درمان ذهن آگاهی بر شاخص های حافظه کاری بیماران مبتلا به پر فشاری خون موثر است. لذا پیشنهاد می گردد که در مراکز درمانی از مداخله مذکور در جهت بهبود فعالیت های شناختی بیماران مبتلا به فشارخون استفاده گردد، اگرچه انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
501 تا 511
لینک کوتاه:
magiran.com/p2657631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!