تاثیر محلول دکستروز سالین در مقایسه با نرمال سالین بر مدت فاز فعال زایمان در زنان نولی پار: کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده دوسوکور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زایمان طولانی مدت باعث افزایش پیامدهای نامطلوب مادری و نوزادی می شود. تعداد بسیار کمی از مداخلاتی که باعث کاهش طول مدت زایمان شده اند، شناخته شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر تجویز محلول دکستروز سالین در مقایسه با نرمال سالین بر مدت فاز فعال زایمان در زنان نولی پار صورت گرفت.

روش کار

در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور (کورسازی بیمار و تحلیلگر داده ها) که در سال 1400-1399 انجام شد، 60 زن نولی پار در فاز فعال زایمان که به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده بودند، با روش بلوک بندی تصادفی به دو گروه دریافت کننده سرم نرمال سالین با سرعت 150 سی سی در ساعت و دکستروز سالین 5% با سرعت مشابه تقسیم شدند. پیامد اولیه، بررسی طول مدت فاز فعال زایمان و پیامدهای ثانویه شامل: طول مدت مرحله دوم زایمان و میزان سزارین، پیامدهای مادری و نوزادی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 25) و آزمون های کای دو و آزمون دقیق فیشر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

متغیرهای پایه در دو گروه همگن بودند. مدت زمان مرحله دوم و نیز فاز فعال زایمان در گروه دکستروز سالین به طور معنی داری کمتر از گروه نرمال سالین بود (001/0<p). تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر میزان سزارین، نیاز به اکسی توسین، عوارض مادری، نمره آپگار دقیقه اول و دقیقه پنجم، عوارض نوزادی و نیاز به NICU مشاهده نشد (05/0>p).

نتیجه گیری

به نظر می رسد مصرف محلول های حاوی دکستروز در زنان نولی پار در حین زایمان در مقایسه با مصرف نرمال سالین، موجب کوتاه شدن مدت زایمان می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!