بررسی پروفایل بیانی miRNAهای اگزوزومی در سلول های سرطانی سرویکس (HeLa) در مقایسه با سلول های سالم و بررسی ژن های کلیدی وابسته به آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان سرویکس، چهارمین سرطان شایع در میان زنان در سرتاسر جهان و یک بیماری هتروژن می باشد. miRNAهای اگزوزومی می توانند به عنوان بیومارکرهای تشخیصی و یا اهداف درمانی در سرطان سرویکس در نظر گرفته شوند. مطالعه حاضر با هدف استفاده از آنالیزهای بیوانفورماتیکی برای شناسایی miRNA ها، ژن ها و مسیرهای مربوط به آنها در اگزوزوم های مشتق شده از سلول سرطانی سرویکس انجام شد.

روش کار

در این مطالعه، بیان miRNAها و mRNAهای اگزوزومی در سلول های هلا و سالم با آنالیز داده های به دست آمده از پایگاه GEO برای miR-seq و RNA-seq در نرم افزار  R(نسخه 4.2.1) بررسی شد. پس از آن ژن های مشترک میان هدف های miRNA و mRNA با بیان کاهشی یا افزایشی، از اگززوم ها انتخاب شدند و سپس آنالیزهای GO و مسیرهای KEGG انجام شد. در پایان، ژن های مشترک برای ایجاد شبکه میانکنش پروتیین-پروتیین و انتخاب ژن های کلیدی مورد استفاده قرار گرفتند.

یافته ها

در مطالعه حاضر، 31 miRNA با افزایش بیان و 16 miRNA با کاهش بیان در اگزوزوم ها مشاهده شد. همچنین 341 ژن مشترک از هدف های miRNA و RNA-seq برای آنالیزهای بعدی انتخاب شدند. آنالیز GO نشان داد که ژن های مشترک به طور معناداری در انتقال لوسین، فعالیت فسفاتازی MAP کیناز و انتقال گلوتامین نقش دارند. آنالیز KEGG نیز پیش بینی کرد که ژن ها در پیری سلولی، مسیر پیام رسانی p53 و سیکل سلولی به صورت معناداری نقش دارند. 10 ژن کلیدی شامل CCNB1، BUB1، KIF20A،MKI67، FOXM1، BIRC5، NCAPH، ZWINT، GINS2 و ASF1B از شبکه میانکنش پروتیین-پروتیین شناسایی شدند.

نتیجه گیری

نتایج شامل شناسایی miRNAهای با تغییر بیان و مشخص کردن ژن های کلیدی در اگزوزوم های مشتق شده از سلول های سرطانی سرویکس بود. این مطالعه می تواند دیدگاه جدیدی را برای تعیین مکانیسم های بالقوه همراه با اگزوزوم های مشتق شده از سلول های سرطانی در پیشرفت سرطان سرویکس ارایه کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658077 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!