مقایسه دو روش مدین و پارامدین بر میزان بروز سردرد پس از بی حسی نخاعی در زنان تحت بی حسی اسپاینال: یک مطالعه مرور نظامند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سردرد پس از بی حسی نخاعی، یک مشکل شایع در زنان باردار تحت سزارین با بی حسی نخاعی می باشد. از بین روش های بی حسی ناحیه ای، بی حسی نخاعی یکی از رایج ترین روش ها جهت اعمال سزارین می باشد که عمدتا با دو تکنیک مدین و پارامدین انجام می شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه دو روش مدین و پارامدین بر میزان بروز سردرد پس از بی حسی نخاعی در زنان تحت بی حسی اسپاینال به صورت یک مطالعه مرور نظامند انجام گرفت.

روش کار

در این مطالعه مرور نظامند جهت یافتن مقالات مرتبط، پایگاه های اطلاعاتی Scopus، PubMed، Magiran، SID، Medlib، Cochrane، Science Direct و موتور جستجوگر Google Scholar با کلید واژه های فارسی مدین، پارامدین، سردرد پس از بی حسی نخاعی، سزارین، بی حسی اسپاینال و کلید واژه های انگلیسی Median، Paramedian، PDPH، Cesarean Section، Spinal Anesthesia به دو زبان فارسی و انگلیسی، بدون محدودیت زمانی تا تاریخ 20 اردیبهشت 1402 جستجو شدند. جهت ارزیابی کیفی مقالات از چک لیست جداد استفاده شد.

یافته ها

مطالعات وارد شده در مرور سیستماتیک شامل 11 مطالعه و محدوده انجام مطالعات بین سال های 2021-2009 بود. در مجموع 1195 بیمار با کلاس بیهوشی 1 و 2 وارد مطالعه شدند. در 4 مطالعه بین دو رویکرد مدین و پارامدین هیچ تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. در 6 مطالعه روش پارامدین باعث بروز سردرد کمتر نسبت به مدین و در 1 مطالعه روش مدین باعث بروز سردرد کمتر نسبت به پارامدین شده بود.

نتیجه گیری

استفاده از روش پارامدین نسبت به تکنیک مدین می تواند باعث بروز کمتر سردرد پس از بی حسی نخاعی بعد از عمل جراحی سزارین شود. پیشنهاد می شود متخصصین بیهوشی در صورت امکان از تکنیک پارامدین جهت بی حسی اسپاینال برای زنان تحت عمل جراحی سزارین استفاده کنند تا از بروز سردرد پس از بی حسی نخاعی بعد از عمل جراحی در این بیماران جلوگیری یا کاهش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!