نیازهای سلامت باروری زنان و دختران در بلایای طبیعی: یک مقاله مرور نظامند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بلایای طبیعی، یکی از بحران های رو به افزایش در جهان می باشند. تاثیر این بحران ها بر روی زنان و دختران بالغ، بیشتر از سایر گروه های جامعه می باشد. نیازهای سلامت باروری زنان و دختران بالغ، یکی از مسایل مهم در زمان وقوع بحران های طبیعی است که نیازمند توجه ویژه می باشد. اگرچه میزان توجه به این موضوع، افزایش یافته است؛ همچنان، نیازهای سلامت باروری مورد غفلت قرار گرفته است. مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی تاثیر بلایای طبیعی بر نیازهای بهداشت باروری زنان و دختران سنین باروری انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مرور نظامند، بانک های اطلاعاتی Web of Science، PubMed، Scopus و Cochrane Library در بازه سال های 2023-2011 با استفاده از کلیدواژه های MESH شامل Natural disaster،Reproductive Health ، Women و Girl مورد جستجو قرار گرفتند. کیفیت مطالعات با توجه به چک لیست های STROBE و انستیتو جوآنا بریگز (JBI) ارزیابی شد و سپس 10 مطالعه واجد شرایط، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

زنان و دختران در طی بلایای طبیعی با مشکلات متعددی در رابطه با بهداشت باروری مواجه می شوند. نیازهای بهداشت باروری زنان و دختران در حین بلایای طبیعی شامل نیازهای مرتبط با سلامت مادر و کودک، بهداشت قاعدگی و تناسلی، بلوغ زودرس و دسترسی به خدمات سلامت باروری می باشد.

نتیجه گیری

وقوع بلایای طبیعی مانند سیل، سیل برق آسا و زلزله، باعث می شود نیازهای بهداشت باروری در زنان و دختران به خوبی تامین نگردد، بنابراین، زنان و دختران پس از آن دچار مشکلات عدیده ای می گردند. از این رو توصیه می گردد تا زیرساخت ها و آموزش های لازم جهت آمادگی در برابر وقوع بلایای طبیعی احتمالی صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!