بررسی وضعیت مهارتهای ارتباطی مدیران و سلامت سازمانی کارکنان در بیمارستانهای آموزشی شهر یزد در سال 1401

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

سلامت سازمانی عبارت است از دوام و بقای سازمان در محیط خود، سازگاری با آن و ارتقا و گسترش توانایی ها برای سازگاری بیشتر مهارت های ارتباطی و نیز مهارت های ارتباطی آن دسته از مهارت هایی هستند که افراد به وسیله ی آن ها می توانند درگیر تعامل های بین فردی و فرایند ارتباط شوند؛ بنابراین، با توجه به اهمیت مهارت های ارتباطی مدیران و سلامت سازمانی کارکنان، محققان به بررسی وضعیت این دو پرداختند.

روش کار

این مطالعه ی مقطعی در سال 1401 انجام شد. مدیران مختلف به صورت سرشماری و نیز 280 نفر از کارکنان شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه های استاندارد بودند. برای آنالیز نتایج از آماره های توصیفی میانگین و انحراف معیار و همچنین آزمون های تحلیلی T-tes t، ANOVA با نرم افزار SPSS22 استفاده شد.

یافته ها

بیشتر کارکنان (6/71 درصد) سطح سلامت سازمانی در بیمارستان خود را بالا ارزیابی کردند. بیشترین میانگین در مولفه های سلامت سازمانی در مردان، مربوط به بعد روحیه (51/4±03/32) و در زنان نیز مربوط به بعد روحیه (07/5±86/31) بود.  بین رسته ی شغلی و مولفه ی یگانگی نهادی ارتباط معنی دار مشاهده شد (003/0 = P-value)؛ اما سایر متغیرها با مولفه های سلامت سازمانی و  مولفه های مهارت های ارتباطی مدیران ارتباطی نداشتند. بیشترین میانگین مولفه ی مهارت های ارتباطی مدیران نیز مربوط به بازخورد بود.

نتیجه گیری

با توجه به میانگین پایین تر ابعاد حمایت منابع، نفوذ مدیریتی و ملاحظه ی کاری از سلامت سازمانی، طراحی و اجرای برنامه های آموزشی و رفاهی برای تقویت آن ها ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!