بررسی اثربخشی دانش، نگرش و عملکرد افراد درباره ی پذیرش واکسیناسیون کووید19؛ یک مطالعه ی مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

پاندمی کروناویروس (کووید19) یکی از مشکلات بزرگ در سیستم های بهداشتی دنیا به شمار می آید. دانش، نگرش ، عملکرد و پذیرش درباره ی واکسن کووید19 از عوامل مهم در ترغیب افراد جامعه به تزریق واکسن است. این مطالعه با هدف  بررسی اثربخشی دانش، نگرش و عملکرد افراد درباره ی پذیرش واکسیناسیون کووید19 انجام گرفت. 

روش کار

  این مطالعه مروری و سیستماتیک است که بر اساس مقالات چاپ شده از سال 2019 تا 2022 که به بررسی دانش، نگرش، عملکرد و پذیرش افراد جامعه راجع به واکسن  کووید19 پرداخته اند، انجام گرفت. در مجموع، 14 پایگاه اطلاعاتی و 56 مقاله ارزیابی شدند. پایگاه های اطلاعاتی شامل Web of Science, Cochrane Library, PubMed, CINAHL, Google Scholar, Ovid, Science Direct, WILEY, Scopus, Pro-Ques t, Medline, Elsevier, Magiran, and SID  بود.

یافته ها

بعد از آنالیز مقالات، چکیده و متون اصلی، 13 مقاله که همگی مطالعات توصیفی مقطعی بودند، برای انجام آنالیز نهایی انتخاب شدند. 5/61 درصد (8 مطالعه) از مطالعات سطح بالا و پذیرفتنی دانش، 7/30 درصد (4 مطالعه)  از مطالعات سطح بالای نگرش، 3/15 درصد (2 مطالعه) از مطالعات سطح متوسط عملکرد و در نهایت، 23 درصد (3 مطالعه) از مطالعات سطح بالای  پذیرش درباره ی واکسن کووید19 را نشان دادند.

نتیجه گیری

  دانش افراد از واکسن کووید19 در سطح بالایی قرار دارد؛ اما نگرش افراد به تزریق واکسن کووید19 و عملکرد آن و در نهایت، پذیرش این واکسن و تمایل  افراد به تزریق آن در سطح ضعیفی قرار دارد. از این رو،  سیاست گذران نظام سلامت برای ترغیب افراد به تزریق همگانی واکسن کووید19 باید اقداماتی را با توجه به بستر فرهنگی جوامع به کار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!