مدل یادگیری سازمانی در راستای بهبود امنیت و تسهیل گری در کسب و کار گمرگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
گمرک در چرخه تامین و توزیع کالا، مسولیت نظارت دقیق و سریع و در عین حال تسهیل گرانه بر تشریفات ترخیص کالا را بر عهده دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل یادگیری سازمانی در نظارت بر تجارت فرامرزی در راستای بهبود امنیت و تسهیل گری در سازمان گمرک انجام شد.روش شناسی: برای انجام پژوهش از روش آمیخته اکتشافی استفاده شد. شناسایی عوامل موثر بر الگوی یادگیری سازمانی از طریق راهبرد داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان به کمک روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها، مصاحبه‏ های نیمه ساختار یافته با 14 نفر از خبرگان گمرک و اساتید دانشگاه بود. برای تحلیل داده ها از روش کدگذاری استفاده شد. جامعه آماری بخش کمی شامل 220 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد گمرک بود که  طبق فرمول کوکران تعداد 145 نفر انتخاب شدند.
یافته ها
در بخش کیفی، داده های پژوهش پس از تحلیل در قالب الگوی یادگیری سازمانی به عنوان مقوله محوری، شرایط علی(منابع و امکانات، ارتباطات، مدل های ذهنی و مهارت های فردی)، عوامل زمینه‏ای(عوامل سازمانی و شرایط اقتصادی)، شرایط مداخله گر(قوانین و مقررات، عوامل محیطی و چشم انداز مشترک)، راهبردها (تغییرسازمانی، بازمهندسی و تفکرسیستمی) و پیامدها (تحقق اهداف طراحی مدل یادگیری در سازمان، افزایش موفقیت سازمانی، تطبیق محیطی و توسعه قابلیت های کارکنان در راستای بهبود عملکرد سازمان) دسته بندی شدند. در بخش کمی برازش مدل به کمک مدلسازی معادلات ساختاری ‏ در سطح اطمینان 99% تایید شد.
نتیجه گیری
مدل نهایی پژوهش می تواند به عنوان راهنمایی برای مدیران ارشد جهت برنامه ریزی و پیاده سازی سیستم یادگیری سازمانی در سازمان مورد مطالعه و ارتقای عملکرد، بهبود مستمر و کسب مزیت رقابتی پایدار قرارگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!