مطالعه صفات مورفولوژیکی، فیتوشیمیایی و ظرفیت آنتی اکسیدانی مرزنگوش یونانی (Origanum vulgare spp. hirtum) کاشته شده در شمال تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مرزنگوش یونانی با نام علمی Origanum vulgare L. spp. hirtum یک گیاه معطر از تیره نعناسانان است که در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی-بهداشتی مصرف می شود. با توجه به اهمیت اقتصادی گیاه، در این مطالعه با معرفی آن به اقلیم شمال تهران، صفات مورفولوژیکی، فیتوشیمیایی و ظرفیت آنتی اکسیدانی آن ارزیابی شد. بر اساس نتایج، میانگین ارتفاع بوته، طول برگ، عرض برگ و طول دمگل به ترتیب 55، 5/2، 75/1 و 3/0 سانتی متر اندازه گیری شد. میانگین صفات اندازه گیری شده برای وزن تر بوته 350 گرم، وزن خشک بوته 33/138 گرم و نسبت وزن تر بوته به وزن خشک آن 53/2 درصد بود. عملکرد این گیاه در سال دوم کشت، 8/2899 کیلوگرم در هکتار اندازه گیری شد. محتوای اسانس گیاه در مرحله گلدهی 5/1 درصد به دست آمد. ترکیبات کارواکرول، گاما-ترپینن و پارا-سیمن به ترتیب با مقادیر 71، 7/12 و 9/6 درصد، بیشترین مقدار ترکیبات اسانس بودند. محتوای فنول کل، فلاونویید کل و رزمارینیک اسید گیاه در مرحله گلدهی به ترتیب 34/29 میلی گرم گالیک اسید بر گرم وزن خشک، 42/21 میلی گرم کویرستین بر گرم وزن خشک و 37/13 میلی گرم بر گرم ماده خشک اندازه گیری شد. نتایج بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی نشان داد که عصاره مرزنگوش یونانی از شاخص IC50 11/99 میکروگرم بر میلی لیتر برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p2659859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!