مقایسه اثربخشی آموزش تفکر انتقادی و آموزش شناختی اجتماعی بر خلاقیت هیجانی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در دنیای امروز عقیده بر این است که باید تفکر جهانی داشت ولی این تفکرات جهانی را به صورت محلی پیاده نمود. این امر می تواند به معنای بومی سازی تفکرات و اندیشه های جهانی نیز تلقی شود. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش تفکر انتقادی و آموزش شناختی اجتماعی بر خلاقیت هیجانی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول بود.

روش پژوهش: 

روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون_  پس آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود که در دبیرستان های (متوسطه اول) شهرستان سبزوار در سال1402-1401 انجام شد. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان محدوده سنی مقطع تحصیلی متوسطه اول تشکیل دادند که بطور در دسترس و با توجه به حجم نمونه 98 نفر از دانش آموزان دختردبیرستان انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانه ای، پرسشنامه و اسناد و مدارک بود. در گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه سنجش خلاقیت هیجانی به عنوان ابزار استفاده شد. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر به روش نمونه گیری در دسترس بود. حجم نمونه شامل 66 نفر یعنی برای هر گروه 33 نفر در نظرگرفته شد. در این پژوهش مولفه ها و نمره کل خلاقیت هیجانی متغیر وابسته بودند که اطلاعات مربوط به آن ها در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری از شرکت کنندگان گروه های آزمایش و کنترل گردآوری و برای آزمون اثر بخشی اجرای متغیر مستقل بر متغیر وابسته از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نرم افزار مورد استفاده SPSS نسخه 26 می باشد.

یافته ها

تفاوت میانگین نمرات مولفه ها و نمره کل خلاقیت هیجانی  در مراحل پیش آزمون- پس آزمون و پیش آزمون - پیگیری به لحاظ آماری معنادار، اما تفاوت میانگین آن نمرات در مراحل پس آزمون - پیگیری غیر معنادار بود. تفاوت میانگین مولفه ها و نمره کل خلاقیت هیجانی در دو گروه تفکر انتقادی و کنترل به لحاظ آماری معنادار است. تفاوت اثر دو شیوه آموزش شناختی اجتماعی  و تفکر انتقادی  بر مولفه های آمادگی، نوآوری، اثربخشی  و نمره کل خلاقیت هیجانی معنادار بود.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج پژوهش، آموزش تفکر انتقادی و شناختی اجتماعی باعث بالا رفتن آمادگی هیجانی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شده است. آموزش تفکر انتقادی تفاوت چشمگیری بین گروه کنترل و آزمایش از نظر متغیر خلاقیت هیجانی ایجاد نمود.و آموزش تفکر انتقادی و شناختی اجتماعی باعث بهبود نوآوری در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شده است. آموزش تفکر انتقادی و شناختی اجتماعی تاثیر معنی داری بر دانش آموزان نداشته است

زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2661173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!