تبیین اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، بر هوش هیجانی، رضایت شغلی و سلامت روان کارکنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از عمده ترین چالش های مدیران در سطوح مختلف سازمان، چگونگی ایجاد بستر مناسب برای کارکنان است تا آن ها با مسیولیت پذیری و احساس تعهد، وظایف خود را به درستی انجام دهند، قابلیت انطباق و سازگاری با محیط را داشته و از کار و زندگی خود رضایت داشته باشند؛ لذا هدف اصلی این پژوهش، تبیین اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، بر افزایش هوش هیجانی، رضایت شغلی و سلامت روان کارکنان مجتمع پتروشیمی شازند اراک بود.

روش پژوهش:

 روش تحقیق این مطالعه، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان مراجعه کننده به مرکز بهداشت کار این مجتمع در خرداد ماه 1402 تشکیل دادند. نمونه آماری از بین 200 نفر مرد داوطلب مراجعه کننده به این مرکز که نمره GHQ-28 آن ها یک انحراف استاندارد بالاتر از نمره برش بود 40 نفر به روش نمونه گیری در دسترس هدفمند انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (کابات زین، 2003) قرار گرفتند، لیکن گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش را پرسشنامه هوش هیجانی (برادبری و گریوز، 2005)، پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی (گلدبرگ و هیلیر، 1978) و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (ویس، دیویس، انگلند و لافکویست، 1977) تشکیل دادند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از SPSS-24 استفاده گردید.

یافته ها

نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، بر هوش هیجانی، سلامت روان و رضایت شغلی اثربخش است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، بر مولفه های هوش هیجانی و سلامت روان نیز اثربخش می باشد.

نتیجه گیری

لذا می توان نتیجه گیری نمود که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی را می توان جهت افزایش هوش هیجانی، سلامت روان و رضایت شغلی کارکنان در مراکز صنعتی و تولیدی مورد استفاده قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
200 تا 215
لینک کوتاه:
magiran.com/p2661201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!