ارتباط بین دینداری و علائم افسردگی زنان پس از زایمان در شهرستان نورآباد دلفان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

گرایش انسان به دین با تاریخ بشر مقارن است، از این رو وجود اعتقادات معنوی در زندگی بسیار حایز اهمیت است و قرآن کریم که آخرین کتاب آسمانی برای هدایت بشر است، به این مسیله توجه زیادی دارد. پژوهش های تجربی حاکی از هماهنگی یافته ها در خصوص رابطه بین دینداری و افسردگی است. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه بین دینداری و افسردگی در زنان پس از زایمان بود.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر، مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه مورد پژوهش شامل زنانی است که در بیمارستان ابن سینا واقع در شهرستان نورآباد دلفان در سال 1400 زایمان کرده اند. در این پژوهش از دو پرسش نامه دینداری (سراج زاده 1392) و پرسش نامه افسردگی بک (1961)، استفاده شده است. سوالات پرسش نامه دینداری و افسردگی به ترتیب دارای 30 و 21 سوال می باشد. برای نمونه گیری از بین زنان در بخش مامایی، در بیمارستان ابن سینا به تعداد 341 پرسش نامه جمع آوری شد.

یافته ها

مقدار ضریب رگرسیون استاندارد شده (B) در این مدل برابر با 0/645 می باشد که نشان می دهد میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته یک همبستگی مناسب می باشد. ضریب تعیین (R2) یا مجذور ضریب همبستگی چندگانه برابر با 0/416 بوده که بیانگر آن است که 41/6 درصد از واریانس متغیر وابسته (افسردگی) توسط متغیرهای مستقل (دینداری و مولفه هایش) تبیین می شود.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که بین دینداری و افسردگی زنان پس از زایمان رابطه تنگاتنگی وجود دارد. از این رو به نظر می رسد که دینداری می تواند منجر به افزایش سطح سلامت روانی زنان پس از زایمان گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2661433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!