فراوانی و شدت آلودگی Portunus segnis Forskål, 1775 (Decapoda, Portunidae) به همزیست های پریاخته در سواحل بندرعباس استان هرمزگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این مطالعه بررسی آلودگی Portunus segnis به موجودات همزیست، تعیین فراوانی، درصد فراوانی و شدت آلودگی به آنهاست. در مجموع، 86 خرچنگ آبی شناگر طی دو فصل تابستان و پاییز 1396 از سواحل بندرعباس جمع آوری گردید. مجموعا تعداد 473 همزیست شامل Lepas anserifera، Chelonibia testudinaria، Philometra sp.، Microstella norvegica، دو گونه شناسایی نشده از cyclopoida، گونه های شناسایی نشده Ostracoda و Bivalvia به ترتیب با فراوانی 59/66، 47/1، 53/13، 91/5 و 47/12 درصد از این میزبان جداسازی شدند. به جز گونه C. testudinaria، سایر گونه ها برای اولین بار از P. segnis و خلیج فارس گزارش می شوند. شدت آلودگی در دو جنس نر و ماده تفاوت معنی داری نشان نداد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که فراوانی همزیست ها در خرچنگ آبی شناگر از عامل جنسیت تاثیر نمی پذیرد. شدت آلودگی در فصل پاییز حدود چهار برابر فصل تابستان (به ترتیب 21 و 84/5) بود. علت این اختلاف احتمالا شرایط مناسب برای حضور همزیست ها و اندازه بزرگتر میزبان در فصل معتدل نسبت به فصل گرم است. شدت آلودگی در کلاسه عرضی 2 تقریبا چهار برابر کلاسه 1 بود که نشان می دهد، تفاوت در اندازه، اثر مستقیم و مثبتی بر فراوانی همزیست ها در P. segnis دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2661699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!