واکاوی هرزه نگاری سایبری کودکان با تاکید بر قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش حاضر سعی در تبیین و بررسی هرزه نگاری سایبری کودکان با تاکید بر قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال 1399 دارد.

روش

نوع تحقیق در این پژوهش، نظری و بر اساس روش تحلیلی توصیفی و مبتنی بر مبانی مورد قبول حقوقی انجام خواهد گرفت. داده های مورد نیاز جهت انجام پژوهش حاضر، از طریق روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده اند.

یافته ها

در اغلب کشور ها و نظام های حقوق با نگاه حمایتی، هرزه نگاری سایبری کودکان، به عنوان رفتاری مجرمانه تلقی شده است و از مصادیق جرایم رایانه ای علیه کودکان به حساب می آید که معمولا نیز با تشدید مجازات همراه است. ویژگی های خاص فضای سایبری، از قبیل سهولت دسترسی، توزیع راحت، سریع و کم هزینه به همراه امنیت و پنهان ماندن ماهیت مجرم، این فضا را به محیطی ویژه برای ارتکاب این جرم تبدیل کرده است. تا قبل از تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در سال 1399، هرزه نگاری در قانون ایران تعریف نشده بود، اما به عنوانی جرمی علیه عفت و اخلاق عمومی شناخته می شد که قانونگذار کیفری مقرراتی درباره آن در فصل جرایم رایانه ای بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی وضع کرده بود. قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال 1399 به تعریف این مفهوم پرداخته است؛ مطابق بند «د» ماده 1 این قانون هرزه نگاری عبارت است از: تهیه و تولید هر اثری که محتوای آن بیانگر جذابیت جنسی طفل یا نوجوان، مانند برهنگی، آمیزش، عمل جنسی یا اندام جنسی باشد.

نتیجه گیری

با تمامی پیشرفت های قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال 1399، این قانون در خصوص مجازات مرتکبین جرایم علیه اطفال و به ویژه جرایم نوینی، چون هرزه نگاری سایبری کودکان، جامع نبوده و بعضا در این خصوص نیاز به رجوع به قوانین دیگر، از جمله قانون جرایم رایانه ای و قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت های غیر مجاز می نمایند مشاهده می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2662733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!