ارزیابی تاثیر نانوکامپوزیت مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی در ترمیم زخم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

پوست بافت نرمی است که کل بدن و بافت های داخلی را در مقابل خطرات بیرونی مانند سوختن یا جراحت محافظت می نماید. خطرات باعث از بین رفتن ساز و کار دفاعی پوست و عفونت های شدید و زخم می شود که عامل بازدارنده فرآیند ترمیم هستند. بنابراین توسعه ترمیم موثر و سریع پوست، بسیار مهم است. هدف از این پژوهش تهیه یک داربست متخلخل برای پوشش زخم از جنس پلی کاپرولاکتون (PCL)، است که هسته این داربست از کربن کوانتوم دات (CQDs)، نانوذرات آهن (Fe) و کیتوزان (Cs) می باشد.

مواد و روش ها

ترکیب Fe-CQDs بااستفاده ازآمونیوم هیدروژن سیترات در شرایط هیدروترمال و داربست پلی کاپرولاکتون/کیتوزان/کربن کوانتوم دات-آهن به روش الکتروریسی سنتز شد. داربست سنتز شده از نظر مورفولوژی، گروه های عاملی، ساختار و ترکیب به ترتیب با آنالیزهای طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز (FTIR)، میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM)  و پراش پرتو ایکس (XRD) بررسی شد. پس از مشخصه یابی داربست ترکیبی ساخته شده، بررسی سمیت سلول های بنیادی فیبروبلاست L929 به دست آمد.

یافته ها

نتایج SEM نشان دهنده ادغام موفق داربست پلی کاپرولاکتون با کیتوزان و کربن کوانتوم دات-آهن بود. میانگین سایز نانوکامپوزیت پلی کاپرولاکتون/کیتوزان/کربن کوانتوم دات-آهن در محدوده nm 0/135-6/32  بدست آمد. نتایج FTIR تشکیل پیوند نانوذرات کربن دات وآهن را نشان داد. مغناطیس سنج ارتعاشی (VSM)، سوپرپارامغناطیس بودن نانوذرات مغناطیسی کربن کوانتوم دات-آهن را اثبات نمود. در غلظت 2% از کربن کوانتوم دات-آهن، داربست زیست سازگاری مناسبی داشت که توسط آزمون سمیت سلولی به اثبات رسید.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد نانوکامپوزیت پلی کاپرولاکتون/کیتوزان/کربن کوانتوم دات-آهن(PCL/Cs/CQD-Fe) به علت سمی نبودن، روند ترمیم زخم را بهبود می بخشد. نانوکامپوزیت زیست سازگار پلی کاپرولاکتون/کیتوزان/کربن کوانتوم دات-آهن  یک داربست موردتوجه در زمینه پوشش زخم می باشد که فرآیند بازسازی پوست را به شدت سرعت می بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2662965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!