تاثیر تنش گرمایی خارجی بر ژن های استرس اکسیداتیو در کبد و روده جوجه های گوشتی تغذیه شده با نانوذرات نقره پوشش داده شده روی زئولیت و اسید آلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تاثیر تنش گرمایی خارجی بر ژن های استرس اکسیداتیو در کبد و روده جوجه های گوشتی تغذیه شده با نانوذرات نقره پوشش داده شده روی زیولیت و اسید آلی مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

در قالب طرح کاملا تصادفی 450 قطعه جوجه کاب یک روزه در 5 تیمار و 6 تکرار تقسیم شدند؛ در هر واحد آزمایشی 15 قطعه قرار گرفت و به مدت 42 روز در شرایط پرورش یکسان نگهداری شدند. 1) رژیم های کنترل یا پایه، 2) جیره پایه با 1% زیولیت، 3) جیره پایه مکمل با 0/5% کلینوپتیلولیت پوشش داده شده با 0/1% نانو نقره،  4) یک جیره پایه با 0/15% اسید آلی و 5) جیره پایه با 1% زیولیت پوشیده شده در 0/5% نانو نقره و 0/15٪ اسید آلی. استرس گرمایی (دمای 1±34 درجه سانتیگراد به مدت 6 ساعت در روز) از روز 35 تا 42 ارایه شد. در روز 42، نمونه های کبد و روده گرفته شد و بیان ژن آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز (SOD)، گلوتاتیون پراکسیداز (GPX) و کاتالاز (CAT) مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

بیان نسبی ژن SOD کبدی در گروه های تیمار شده در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشت (05/0P) کاهش نشان دادند. در گروه های تیمار شده با زیولیت پوشش داده شده با نانو نقره و اسید آلی، بیان نسبی ژن CAT در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافت، در حالی که در گروه تیمار شده با جیره پایه افزایش یافت.

نتیجه گیری

روده دارای سطوح بالاتری از فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی در مقایسه با کبد است. همچنین، برای افزایش راندمان رشد ترجیح داده می شود که از ترکیب نانوذرات نقره همراه با اسیدهای آلی استفاده شود

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1084 تا 1096
لینک کوتاه:
magiran.com/p2663886 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!