مقایسه درمان شناختی - رفتاری، حساسیت زدایی با حرکات چشم و پس خوراند زیستی بر حملات میگرن، حساسیت اضطرابی، کیفیت خواب و زندگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به پیامدهای روانشناختی منفی میگرن، پژوهش حاضر با هدف مقایسه درمان شناختی - رفتاری، حساسیت زدایی با حرکات چشم و پس خوراند زیستی بر حملات میگرن، حساسیت اضطرابی، کیفیت خواب و زندگی زنان مبتلا به میگرن انجام شد.

روش پژوهش:

 پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعه پژوهش همه زنان مبتلا به سردردهای میگرنی مراجعه کننده به کلینیک چشم آنداز آینده شهر تهران در سال 1399 بودند که تعداد 60 نفر از آنها با نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه مساوی گمارده شدند. گروه درمان شناختی - رفتاری 11 جلسه 90 دقیقه ای به صورت گروهی، گروه حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردازش 12 جلسه 90 دقیقه ای به صورت انفرادی، گروه پس خوراند زیستی 15 جلسه 45 دقیقه ای به صورت انفرادی آموزش دید و در این مدت گروه گواه آموزشی ندید. داده ها با فرم یادداشت روزانه سردرد، سیاهه حساسیت اضطرابی، شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ و پرسشنامه کیفیت زندگی جمع آوری و با روش تحلیل واریانس چندگانه در نرم افزار SPSS نسخه 25 تحلیل شدند.

یافته ها

یافته ها نشان داد که در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری در تعداد و شدت حملات میگرن تاثیر هر سه روش مداخله بیشتر از گروه گواه و تاثیر درمان شناختی - رفتاری بیشتر از حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردازش و پس خوراند زیستی بود (0/05>p)، اما بین دو روش حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردزاش و پس خوراند زیستی تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p). در مدت حملات میگرن تاثیر هر سه روش مداخله بیشتر از گروه گواه و تاثیر درمان شناختی - رفتاری بیشتر از حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردازش و پس خوراند زیستی و تاثیر حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردازش بیشتر از پس خوراند زیستی بود (0/05>p). هم چنین، در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری در حساسیت اضطرابی و کیفیت خواب تاثیر هر سه روش مداخله بیشتر از گروه گواه بود (0/05>p)، اما بین روش ها تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p). علاوه بر آن، در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری در کیفیت زندگی تاثیر هر سه روش مداخله بیشتر از گروه گواه و تاثیر درمان شناختی - رفتاری بیشتر از حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردازش و پس خوراند زیستی بود (0/05>p)، اما بین دو روش حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردزاش و پس خوراند زیستی تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج پژوهش حاضر، درمانگران و متخصصان سلامت می توانند از هر سه روش درمان شناختی - رفتاری، حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردازش و پس خوراند زیستی به ویژه درمان شناختی - رفتاری برای بهبود حملات میگرن، حساسیت اضطرابی، کیفیت خواب و کیفیت زندگی زنان مبتلا به میگرن استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!