عوامل موثر بر کارآفرینی در حوزه گردشگری سلامت: یک مرور حیطه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه، گردشگری سلامت یک مفهوم نسبتا جدید با کاربرد سریع در حال رشد است. بنابراین، هدف مطالعه حاضر تعیین عوامل موثر بر کارآفرینی در حوزه گردشگری سلامت است.

روش پژوهش:

 مطالعه حاضر یک مطالعه کاربردی می باشد که به صورت مرور نظامند (مرور حیطه ای) انجام شد. برای گردآوری داده ها، پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Scopus، Web of Science، Proquest، و Google Scholar در آگوست 2022 و جهت دست یابی به تمامی مستندات علمی در این زمینه بدون محدودیت زمانی و با کلیدواژه های کارآفرینی و گردشگری سلامت جستجو شدند. نرم افزار EndNote 20 برای مدیریت و غربالگری مقالات استفاده شد. موارد تکراری، اسکرین عناوین و چکیده، مشخصات مطالعات و مهم ترین نتایج حاصل از آنها در فرم گردآوری داده ثبت شد. تحلیل داده های کیفی  به صورت متا سنتز انجام شد که از جمله روش های تحلیل محتواست و برای تحلیل داده ها از نرم افزار  MaxQda 2018استفاده شد.

یافته ها

از 2942 مقاله شناسایی شده، 27 مقاله ورود مطالعه شدند. بیشتر این مطالعات از کشور ایران، چین، روسیه انجام شده بودند. مهم ترین عوامل موثر بر کارآفرینی گردشگری سلامت شامل برنامه ریزی های راهبردی، تامین خدمات پشتیبانی هم چون اقامتگاه و بیمه، دسترسی به مراکز درمانی باکیفیت، ارایه خدمات باکیفیت، بازاریابی و تبلیغات مناسب، و استفاده از فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی در دسترسی به خدمات بود.

نتیجه گیری

مدیران و سیاستگذاران سلامت لازم است که به واسطه نهادهای بالادستی زمینه تعیین قوانین و استانداردهای گردشگری سلامت، همکاری بین نهادهای دولتی و خصوصی، ارایه راهکارهایی به منظور نهادینه سازی گردشگری سلامت به ویژه در مناطق دارای پتانسیل های گردشگری را مورد توجه قرار دهند. این کار مستلزم تامین منابع مالی و انسانی کافی و تقویت مهارت ها و تفکرات کارآفرینانه در علاقمندان به این حوزه و بازاریابی در این خصوص است.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!