اثرات ال سرین بر شاخص های استرس اکسیداتیو و تغییرات هیستوپاتولوژیک پانکراس در موش های دیابتی القا شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دیابت شیرین یک اختلال متابولیک با گسترش جهانی است که می تواند منجر به مرگ زودرس شود. گلوکز خون بالا علامت اصلی دیابت است که در این بیماری بدن به مقدار کافی انسولین تولید نمی کند یا نمی تواند به طور موثری از آن استفاده کند. مکمل ال سرین که توسط FDA ایمن تلقی می شود می تواند هومیوستاز گلوکز را بهبود بخشد و سبب کاهش مقاومت به انسولین با روش مدل ارزیابی هموستاز (HOMA-IR) و استرس اکسیداتیو شود. هدف از این مطالعه بررسی اثرات دریافت ال سرین بر شاخص های استرس اکسیداتیو و تغییرات هیستوپاتولوژیک پانکراس موش های دیابتی بود.

مواد و روش ها

به منظور انجام این مطالعه تعداد 18 سر موش نر سویه c57bl/6 تهیه و به 3 گروه (کنترل، دیابتی و دیابتی تحت درمان با ال سرین) تقسیم شدند. دیابت به روش شیمیایی (استرپتوزوتوسین، تک دوز 200 میلی گرم /کیلوگرم وزن بدن) القاء شد. بعد از چهار هفته دریافت تقریبی 280 میلی گرم/ در روز/موش از ال سرین درآب آشامیدنی روزانه، موش ها آسان کشی شده و نمونه های خون و بافت پانکراس جهت بررسی پارامترهای بیوشیمیایی، استرس اکسیداتیو و تغییرات پاتولوژیک مورد استفاده قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف خوراکی مکمل ال سرین می تواند در موش های دیابتی به کاهش سطح قند خون کمک کرده و منجر به افزایش فعالیت آنزیم کاتالاز شود (0/05>p). با این حال، کاهش در میزان مالون دی آلدهید بافت پانکراس، کلسترول و تری گلیسرید سرمی به سطح معنی داری نرسید. از طرفی بر اساس نتایج میکروسکوپی بافت پانکراس، بهبودی خفیف در تغییرات هیستوپاتولوژیک در موش های دیابتی تحت تیمار با ال سرین مشاهده شد. 

نتیجه گیری

این یافته ها نشان دهنده آن است که مصرف دوز تعیین شده از ال سرین احتمالا می تواند با کاهش گلوکز خون و بهبود استرس اکسیداتیو تا حدودی اثر محافظتی بر آسیب پانکراس ناشی از دیابت داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2665602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!