مقایسه اثر ضد درد متوکلوپرامید وریدی و اندانسترون وریدی به بیماران دچار رنال کولیک دریافت کننده مورفین تزریقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف این مطالعه آن است که به مقایسه ی اثرات ضد درد اندانسترون و متوکلوپرامید در ترکیب با مورفین در تسکین درد بیماران مبتلا به حمله حاد رنال کولیک مراجعه کننده به اورژانس بپردازد.

مواد و روش ها

بیماران به صورت تصادفی به سه گروه A وB وC تقسیم شدند. در گروه A بیماران تحت درمان با مورفین وریدی با دوز mg/kg 0/1و آمپول اندانسترون 0.075 میلی گرم بر کیلوگرم (حداکثر 4 میلی گرم)، در گروهB بیماران تحت درمان با مورفین وریدی با همان دوز و آمپول متوکلوپرامید با دوز 0.15 میلی گرم بر کیلوگرم (حداکثر 10 میلی گرم) و در گروه C بیماران تحت درمان با مورفین وریدی با دوز مشابه همراه با 5 سی سی نرمال سالین قرار گرفتند. شدت درد در شروع مطالعه و 15، 30، 60 و 120 دقیقه بعد از دریافت دارو با معیار Visual Analog Scale (VAS)  مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه 150 بیمار در سه گروه 50 نفره وارد مطالعه شدند. میانگین سنی بیماران7/84 ± 34/51 بود. از نظر توزیع جنسیت (0.737=p) و میانگین سن (0.57=p) تفاوت معناداری بین سه گروه وجود نداشت. میانگین شدت درد بر اساس معیار VAS در شروع مطالعه در سه گروه تفاوت معناداری نداشت (0.338=p)؛ اما در دقیقه 15 در گروه متوکلوپرامید و اندانسترون کمتر از گروه آب مقطر بود (0.044=p​​​​​​​). در دقیقه 30 مجددا تفاوت شدت درد بین سه گروه غیر معنادار شد (0.164=p​​​​​​​)؛ اما در دقایق 60 و 120 شدت درد در گروه متوکلوپرامید به صورت معناداری کمتر از دو گروه دیگر بود. (0.033=p​​​​​​​ و 0.009=p). همچنین در بررسی درون گروهی شدت درد در هر سه گروه در طی مطالعه روند کاهشی معنادار داشت (0.001>p). میانگین مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به کنترل درد کامل و قابل ترخیص شدن بیماران در گروه متوکلوپرامید18 ± 53دقیقه، در گروه اندانسترون31 ± 72دقیقه و در گروه آب مقطر31 ± 80دقیقه بود (0.001>p). در گروه متوکلوپرامید 2 نفر از بیماران دچار عوارض اکستراپیرامیدال شدند.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان می دهد که متوکلوپرامید و اندانسترون علاوه بر اثرات ضد تهوع، دارای اثرات ضد درد نیز می باشند. اثر ضد درد و ضد استفراغ متوکلوپرامید و تاثیر آن بر کاهش مدت اقامت بیماران در بیمارستان بیشتر از اندانسترون است.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2665606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!