مدل پیامدهای کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بیماران دیابتی بر اساس رویدادهای استرس زای زندگی با نقش میانجی خوددلسوزی دیابت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

شیوع نسبتا بالای دیابت، هزینه های کلان درمان و درماندگی های روان شناختی مرتبط با آن، انجام پژوهش در زمینه دیابت را برجسته می سازد. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی خوددلسوزی دیابت در رابطه بین رویداد های استرس زای زندگی و کیفیت زندگی بیماران دیابتی انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر توصیفی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان زابل در بازه زمانی فروردین تا تیر ماه 1401(795 N=) تشکیل داد. نمونه پژوهش شامل 400 نفر از بیماران بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه رویدادهای استرس زای زندگی، خوددلسوزی و پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بیماران دیابتی پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزارهای آماری SPSS22 و LISREL8.8 تحلیل شدند.

یافته ها

یافته ها نشان داد که مسیر مستقیم رویدادهای استرس زا به خوددلسوزی منفی و معنی دار و به کیفیت زندگی مرتبط با سلامت مثبت و معنی دار معنادار بود. مسیر مستقیم رفتارهای ارتقادهنده سلامت و رفتارهای مدیریت خود به کیفیت زندگی مرتبط با سلامت مثبت و معنی دار بود . به علاوه مشخص شد که رابطه غیرمستقیم بین رویدادهای استرس زا و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت از طریق خوددلسوزی میانجی می شود 

نتیجه گیری

یافته های پژوهش از نقش میانجی خوددلسوزی در رابطه بین رویدادهای استرس زا با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت حمایت کرد. با توجه به نتایج این پژوهش برنامه های آموزشی و مداخله ای مبتنی بر خوددلسوزی در کنار مداخله های طبی و دارویی می تواند برای پیامدهای سلامت بیماران دیابتی مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2160 تا 2173
لینک کوتاه:
magiran.com/p2666440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!